خانه / گزارش اختصاصی / گزارش اختصاصی ورک شاپ ” Material Affecting Design”

گزارش اختصاصی ورک شاپ ” Material Affecting Design”

ارسال شده توسط: شبنم یزدان پناه


روز سه شنبه مورخ ۷ خرداد ۱۳۹۲ ورک شاپ ” Material Affecting Design” از ساعت ۱۰:۱۵ در سالن آمفی تئاتر توحیدخانه دانشگاه هنر اصفهان با حضور ” آقای حسن پیشاهنگ ” و جمعی از دانشجویان رشته های طراحی صنعتی، معماری و شهرسازی برگزار شد.

سوابق تحصیلی حسن پیشاهنگ:
دانشگاه تهران،دانشکده هنرهای زیبا، کارشناسی طراحی صنعتی
دانشگاه صنعتی امیر کبیر(پلی تکنیک تهران(،گروه مستقل طراحی صنعتی،ارشد طراحی صنعتی
زمینه های تحقیق و پژوهش :
– روشهای مدرن وسریع ساخت صحنه در سینما وتئاتر
– پژوهش در زمینه مواد ومتریال
(برگزاری سمیناردر زمینه پلیمرها ،کامپوزیتها، سرامیکها وبیو سرامیکها در دانشگاه تهران و هنر اصفهان)
– پژوهش در زمینه انرژیهای نو
– پژوهش درزمینه مدل سازی نوین
– پژوهش در زمینه طراحی با در نظر گیری فرهنگ

پیشاهنگ در ابتدا به معرفی سیلابس های درسی رشته product design دانشگاه parsons آمریکا در مقطع کارشناسی و ارشد و سپس به موضوع اهمیت شناخت متریال و تکنولوژی های ساخت در دروس تعیین شده پرداخت.

نکته ای که متاسفانه در دانشگاه های داخلی بسیار کلی به آن پرداخته می شود و بار یادگیری آن بر عهده خود دانشجو و آزمون و خطا های وی در بازار کار خواهد بود … اتفاقی که علت بسیاری از بدنامی ها و صلب اعتماد ها در دنیای کار واقعی از طراحان صنعتی است.
در این ورکشاپ، از بین متریال ها، به صورت خاص تاکیدی بر سرامیک و قابلیت های این متریال دیده می شد، چرا که ارزانترین ماده اولیه شناخته شده و در عین حال finishing بسیار خوبی دارد.


در ادامه حسن پیشاهنگ به معرفی دو شیوه استفاده از متریال در دنیای دیزاین پرداخت :

شیوه اول design by material است که با توجه به خواص و ویژگی های مواد به طراحی پرداخته می شود. ( در این حالت از ابتدای امر و ایده پردازی، مشخص است که با چه متریالی کار ساخته خواهد شد و در نتیجه ویژگی های خاص آن متریال در کار دیده خواهد شد.)
مانند کریم رشید که حالتهای رفتاری و خواص ظاهری متریال های انتخابی خود را به خوبی می شناسد و متناسب با آنها دیزاین می کند و حتی برای رسیدن به طرح های جدید از خطاهای برنامه های کامپیوتری الهام می گیرد.

شیوه دوم material selecting است که جزیی از پروسه دیزاین و یکی از مهم ترین متد ها در این زمینه محسوب می شود .در این شیوه متریال نهایی از ابتدا به درستی مشخص نیست و در مسیر دیزاین و ایستگاه خاص خود مورد پردازش و انتخاب قرار می گیرد.


اشاره ایشان به عملی کردن ایده ها و تبدیل آنها به اشیا فیزیکی و ملموس بسیار تکرار شد. اینکه دانشجویان نباید صرفا بر دروس دانشگاهی متکی باشند و باید اتفاقاتی فراتر از آن در دانشگاه ها را تجربه کنند. دانشگاه جایی برای خطا کردن، تست کردن و همزمان بی مرز سازی دانش ها با اتفاقات کنونی بازار است.

به گفته وی از بزرگترین نقاط ضعف دانشجویان فعلی رشته طراحی صنعتی در زمینه شناخت متریال ها و استفاده درست از آن ها است که باعث مشکلات کاری در آینده می شود.


در ادامه، حسن پیشاهنگ به نمایش بخشی از رزومه کاری خود در مورد پروژه سینمایی ” محمد رسول الله ” پرداخت.
به گفته ایشان از نقاط مثبت این پروژه ، کار تیمی بسیار خوب گروه و نقش طراحان صنعتی بود که با دید problem solving توانستند در بخشهای مهم پروژه مانند دکور / مدلینگ / طراحی صحنه و … نقشی پر رنگ داشته باشند.
در نهایت دانش خوب در زمینه متریال و شیوه انتخاب و کار صحیح با آن ها بود که در نبود هر یک از آنها این پروژه سینمایی به سرانجام نمی رسید.

به علت آشنا نبودن اکثر دانشجویان با متریال های ساده و معمولی، جناب پیشاهنگ با اشاره ای اجمالی از بررسی متریال های نوین گذشت و تنها اشاره ای مختصر به چند مورد از آنها کرد.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی ابزار پزشکی – گزارش پایان نامه

گزارشی از روند پروژه ی نهایی جناب آقای عماد رضایت و سرکار خانم محدثه فرامرزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *