خانه / گزارش اختصاصی / گزارش اختصاصی هفتمین مسابقه یک روز طراحی

گزارش اختصاصی هفتمین مسابقه یک روز طراحی

هفتمین دوره مسابقه “یک روز طراحی“، روز سه شنبه مورخ پنجم دی ماه ۱۳۹۱ در پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران برگزار گردید.

پذیرش شرکت کنندگان از ساعت ۸:۳۰ آغاز شده و تا حدود ساعت ۹.۴۵ دقیقه به طول انجامید.

مراسم افتتاحیه با حضور اساتید و اعضای کمیته علمی مسابقه، در حدود ساعت ۱۰صبح، آغاز گردید. جناب آقای مهندس امامی ضمن خوشامدگویی به دانشجویان شرکت کننده، موضوع مسابقه را اعلام نمودند. موضوع اعلام شده از سوی “زعفران ادمان” حامی این برنامه به شرح زیر بود:

” تجربه یک زندگی سالم در کنار خانواده، ارمغانی ست که زعفران می تواند نقشی با نشاط تر آن ایفا کند. در این راستا توجه به اهداف زیر مورد نظر است:

  • ما در جستجوی تعریف تجربه ای جدید، جهت نهادینه کردن مصرف زعفران در خانواده ی ایرانی هستیم که به واسطه ی بسته بندی شکل می گیرد و موجب افزایش نشاط و ایجاد حسی خوشایند در کاربر می گردد.
  • کانسپت مورد نظر بایستی بتواند امکان استفاده از خواص درمانی و شفابخش این گیاه را به بهترین شکل در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.
  • سهولت استفاده و سادگی، بایستی در کنار حفظ جایگاه زعفران به عنوان محصولی استراتژیک برای ایران و در عین حال گران ترین ادویه دنیا مورد نظر قرار گیرد.
  • پیشنهاد یک شعار تبلیغاتی منطبق با مفاهیم ارائه شده و نحوه ی اعمال آن در عرضه محصول
  • توجه به خواص ویژه ی زعفران(حساسیت در برابر نور، حرارت، رطوبت و مواد شیمیایی مخرب)”

و معیارهای داوری به شرح زیر اعلام شد:
۱- هماهنگی کانسپت ارائه شده با Design Brief چهل امتیاز
۲- خلاقیت و نوآوری ۳۰ امتیاز
۳- توجه به امکان ساخت و تولید در داخل کشور ۱۵ امتیاز
۴- کیفیت ارائه و نمایش کانسپت ۱۵ امتیاز

اعضای کمیته علمی این دوره را آقایان دکتر اژدری، مهندس امامی، مهندس امینی، مهندس شاه محمدی و مهندس بیات زاده و سرکار خانمها مهندس خورشیدیان، مهندس یشمی، مهندس علیپور، تشکیل می دادند.

بر روی میزهای تمامی شرکت کنندگان کتاب جامع زعفران ایران قرار داشت که تمامی شرکت کنندگان می توانستند اطلاعات مورد نیاز خود در مورد زعفران را در این کتاب پیدا نمایند. ضمنا در این دوره استفاده از لپ تاب و اینترنت مجاز نبود.


دانشجویان شرکت کننده در این مسابقه، پس از اعلام موضوع، شروع به ایده پردازی به روش های مختلف نمودند و در جای جای سالن برگزاری مسابقه شور و هیجان و انرژی قابل مشاهده بود. هنگام ظهر پس از گذشت حدود ۲ ساعت از شروع مسابقه، توزیع غذا به تیم های شرکت کننده (ساعت ۱۲.۳۰) شروع گردید و شرکت کنندگان به صورت تدریجی غذای خود را دریافت و در محل برگزاری مسابقه صرف نمودند.


گروه ها بعد از صرف نهار عموماً شروع به ایده پردازی های نهایی کرده و به مرور شروع به پرزانته ایده های خود بر روی شیت های ارائه شده توسط تیم اجرایی نمودند. در طول برگزاری مسابقه اعضای کمیته علمی، راهنمایی و راه کارهایی را در جهت بهبود کار تیم های شرکت کنندگان به آنها ارائه نمودند.


در پایان برنامه آثار دانشجویان از ساعت ۱۵.۴۵ تا ۱۶ توسط تیم اجرایی حمع آوری شد. برای تیمهایی که از ساعت ۱۶ تا ۱۶.۱۰ آثار خود را ارئه کردند امتیاز منفی در نظر گرفته شد و پس از آن آثار دیگر تحویل گرفته نمی شد.

پس از تحویل گیری آثار، شرکت کنندگان به تالار شهید آوینی هدایت شدند و پروسه داوری آغاز گردید.



داوران پس از بازدید کلی از آثار شروع به حذف و انتخاب تعدادی از آثار نمودند. در مرحله اولیه تعدادی از آثار به روش رای گیری حذف شدند و تعداد ۱۰ طرح از میان آثار انتخاب شد و سپس داوران به صورت انفرادی شروع به نمره دادن به آثار انتخابی نمودند و در نهایت و پس از کسر نمرات منفی تیم های اول تا دهم مشخص شدند. در طول فرایند داوری تا زمان شروع مراسم اختتامیه شرکت کنندگان در تالار آوینی به گفتگو و استراحت پرداختند.

داوران هفتمین دوره مسابقه “یک روز طراحی” متشکل بود از آقایان دکتر چوپانکاره، دکتر خدادادی، مهندس گنجوی، مهندس میری(نماینده حامی مسابقه) سرکار خانم دکتر مقدم، سرکار خانم دکتر غفاری.
در مراسم اختتامیه جناب آقای مهندس گنجوی ضمن تعریف design brief به ارائه مطالبی پیرامون این موضوع که چگونه باید یک design brief را به یک طرح تصویری تبدیل نمود، پرداختند. سپس فیلم تهیه شده از روز مسابقه، پخش گردید که به علت مشکلات فنی پخش این فیلم به صورت کامل انجام نشد. در ادامه پس از اعلام نام گروه تیمهای پنجم تا ۱۰ مسابقه از کلیه داوران خواسته شد تا برای اهدای جوایز تیم های برگزیده به روی سن بیایند.
۴ تیم برتر به شرح زیر معرفی شدند:
گروه ۲۶ خانم زهرا نوری آقایان یونس دانشور،رامین ربیعی و آرمین حبیبی راد، رتبه اول و برنده ۲۰ میلیون ریال به همراه تندیس مسابقه و لوح یادبود مسابقه

گروه شماره ۳۳، خانمها گلاره میرزاده، مریم بیدی، آمنه فدایی و آرین قیدی رتبه دوم و برنده ۱۵ میلیون ریال به همراه تندیس و لوح یادبود مسابقه

گروه شماره ۴۴، خانم ها بتول غضنفری، انسیه خداشناس، زهرا کریمیان و آرینا محمدوزیری رتبه سوم و برنده ۱۰ میلیون ریال به همراه تندیس و لوح یادبود مسابقه

و گروه شماره ۴۶ آقایان مجتبی نادری، حبیب الله امین وند، نوید عرب جهوانی و عطاالله حریریان منتخب هیات داوران برنده ۵ میلیون ریال به همراه تندیس و لوح یادبود مسابقه

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

برنده ایرانی جایزهConcept IF

آقای محسن جعفری ملک با طرح (E-Board (easy board توانست برنده جایزه IF Concept Design …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *