خانه / اخبار / گزارش اختصاصی از مراسم رونمایی از کانسپت خودرو پیتون

گزارش اختصاصی از مراسم رونمایی از کانسپت خودرو پیتون

مراسم رونمایی از کانسپت پیتون، طرحی از ایمان مقصودی، در دو روز پیاپی در تاریخ های ۲۴- ۲۵ دی ماه سال ۱۳۹۱ در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری در تهران برگزار شد.

روز اول
این مراسم که برای پذیرایی از مهمانان ویژه، برنامه ریزی شده بود در ساعت ۱۶ با حضور تدریجی چهره های شناخته شده ایران در حوزه دیزاین آغاز شد. در بین این چهره ها می توان از اساتیدی چون آقایان دکتر مرتضایی، دکتر چوپانکاره، دکتر امامی، مهندس هوانسیان، مهندس نویدآذر، مهندس لاهیجی، مهندس سرکسیان، مهندس فاتحی و حامیان این برنامه از جمله مدیر مسئول هفته نامه دنیای خودرو و نیز طراحانی چون آلن پطروسیان، کیوان نادری و … نام برد. در کنار این اسامی جای خالی اساتید و طراحان بسیار دیگری به چشم می خورد.
سی دقیقه اولیه این برنامه با آشنایی حاضرین با یکدیگر در محوطه ورودی پژوهشکده که برای رونمایی این اتومبیل مسقف شده بود سپری شد. در ساعت ۱۷:۱۵ با حضور حاضرین در سالن آمفی تئاتر پژوهشکده مراسم سخنرانی آغاز شد. سخنران اول برنامه آقای عسگری معاون فرهنگی، پژوهشی پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری، با خوشامدگویی مهمانان به معرفی گروه طراحی صنعتی پژوهشکده پرداخت که بیش از یک سال است تشکیل شده و این برنامه با همکاری آنها انجام می شود.

سخنرانی دوم توسط دکتر حسین نظریان، مدیر مسئول هفته نامه دنیای خودرو صورت گرفت. ایشان به تاکید بر انجام طراحی اتومبیل برای اولین بار در بخش خصوصی در ایران پرداختند و از گروه طراحی قدردانی نمودند. ایشان با اشاره به خلاصه ای از تاریخچه صنعت خودرو در ایران خاطر نشان کردند که باید از چنین جوانانی حمایت نمود تا پتانسیل شان از کشور خارج نشود.

سخنران بعدی آقای احمد عالی فر، مدیر عامل شرکت دنتوس تهران (شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی) هدف حمایتشان از این برنامه را معرفی استعدادهایی که در این عرصه فعالیت می کنند به عرصه خودرو و هم میهنان اعلام نمود. ایشان نیز بر اهمیت استفاده از این استعدادها در داخل کشور تاکید نمودند.

در بخش بعدی برنامه فیلم کوتاهی برای معرفی آقای مقصودی و تیم طراحی کانسپت پیتون پخش شد. که اسامی این تیم در انتهای این گزارش معرفی خواهد شد.

سخنرانی آخر توسط خود طراح کانسپت، آقای مقصودی صورت گرفت. ایشان در ابتدا از هم گروهی هایشان تشکر کردند که بدون توقع و در کنار کارهای دیگرشان در این کار شرکت کردند. همچنین از هم تیمی دائمی یعنی همسرشان قدردانی نمودند. آقای مقصودی در ارائه کوتاهشان از عدم فعالیت در حیطه دیزاین در ایران گلایه کردند. وی در بخشی از صحبت های خود یکی از اهداف این فعالیت را صادرات طراحی ذکر نمود و گفت اگر صنعت ما نمی تواند پا به پای طراحان ما پیش برود شاید طراحان ایرانی بتوانند با حضور در بازارهای خارجی، طراحی خود را صادر نمایند.

در ساعت ۱۷:۴۰ برای انجام مراسم رونمایی مهمانان به محوطه بیرون آمفی تئاتر حرکت کردند. پرده برداری از مدل ساخته شده پیتون توسط طراح آن و تعدادی از حامیان در بین شلوغی حاضران انجام شد و بعد از آن نمایش تهیه شده بر روی بدنه اتومبیل(Car Mapping) به اجرا درآمد. این بخش از برنامه علیرغم خلاقیتی که در آن به کار رفته بود، بدلیل نحوه چیدمان محیط، قرارگیری مدل پیتون روی سکوی کوتاه و شلوغی جمعیت، برای عده زیادی از مهمانان چندان قابل رویت نشد که شاید بتوان آن را از معدود مشکلات اجرای برنامه دانست. این مراسم بدلیل سردی هوای بیرون در سالن آمفی تئاتر بطور همزمان ولی بدون صدا بازپخش می شد.

این برنامه در حدود ساعت ۱۹ بتدریج به پایان رسید.






روز دوم


در ابتدای مراسم روز دوم جناب آقای مهندس فلاح عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران، طی سخنانی ضمن خوش آمد گویی به شرکت کنندگان مراسم به بررسی خلاصه طراحی در صنعت خودروی ایران از آغاز تا کنون پرداخت و ضمن اشاره به این نکته که در چند سال اخیر طراحان ایرانی توانسته اند در مسابقات جهانی در زمینه طراحی خودرو افتخارات بزرگی را کسب نمایند از مسئولان این صنعت خواست تا با ارج نهادن به چنین فرصت مغتنمی راه را برای این جوانان هموار نمایند.



در ادامه مراسم مهندس نوید آذر از اساتید طراحی صنعتی برای سخنرانی به روی سن رفتند که با شیوه خاص خود باعث ایجاد جوی متفاوت در سالن شدند که با تشویق و استقبال حضار مواجه شد.


در بخش بعدی برنامه از تیم همکار آقای مقصودی در انجام این پروژه با ارائه لوح هایی از سوی آقای مقصودی تقدیر به عمل آمد. همچنین تقدیری از چند تن از اعضای انجمن علمی دانشگاه هنر تهران به نمایندگی از این تیم به خاطر تلاشهایی که در جهت اجرای این برنامه کشیده بودند به عمل آمد.
در ادامه برنامه ایمان مقصودی طراح کانسپت پیتون، به ارائه مطالبی پیرامون طراحی و چگونگی اجرای این پروژه پرداخت. وی ضمن انتقاد از روند طراحی در صنعت خودروی ایران، این مشکل را به علت عدم مدیریت صحیح این حوزه دانست و افزود: ما طراحان قوی و امکانات بسیار مناسبی در سطح کشور داریم که متاسفانه به دلیل مدیریت ناکارامد، خروجی خوبی از خودروسازهای بزرگ کشور مشاهده نمی شود.

در انتهای برنامه و قبل از اجرای مراسم رونمایی از پیتون، پرسش و پاسخی بین شرکت کنندگان و طراح خودرو پیتون صورت گرفت و دانشجویان سوالات خود را در این حوزه مطرح و جوابهایی را از جناب آقای مقصودی گرفتند. موارد مهم مطرح شده در این بخش به قرار زیر است:
در مورد مدل سازی و فرآیند ساخت)
ساخت این مدل از “Clay” بسیار گران تمام می شد و همچنین وزن بسیار زیادی هم خواهد داشت، در نتیجه این مدل از پایه ی فوم فشرده EPS ساخته شده که در نهایت از آن قالب فایبرگلاس گرفته شده است. در مراحل ساخت این خودرو به سه بخش جلویی، میانی و عقبی تقسیم شده که دو بخش جلو و عقب که جزئیات بیشتری دارد CNC شده و بخش میانی از روش CNC وایرکات بوجود آمده است.

فلسفه وجودی محصول)
خستگی و ناراحتی از وضع موجود در حیطه دیزاین بویژه طراحی خودرو، و اینکه تا کی باید گله و شکایت کرد و همچنین از طرف دیگر نابسامانی در سیستم مدیریت صنایع خودروسازی کشور، مارا برآن داشت که نمونه ای ارائه کنیم که حتی آن را بر روی پلت فرم سمند طراحی کرده باشیم تا نشان دهیم که می توان نمونه های بسیار بهتر (در سطح طراحی جهانی) در وضع موجود کار کرد.
در بخش دیگری ایمان مقصودی اشاره کرد که مشکل ما با جوایز بین المللی و شرکت در مسابقات حل نمی شود، باید کار کرد، پروژه انجام داد و برای طرح و فعالیت با کیفیت خود مشتری پیدا کنیم، حتی در خارج از مرز های ایران.

نام گذاری این مدل)
نام این مدل بسیار اتفاقی “پیتون” نام گرفت. یک روز هنگامی که روشنایی در چراغ های جلوی آن قرار دادیم، احساس کردیم که بسیار شبیه به یک مار است و در نتیجه به دنبال اسم غیر تکراری مار و مناسب با پروژه گشتیم، تا اینکه در نهایت این نام را انتخاب کردیم.

مدت زمان انجام پروژه)
حدود ۸ ماه: ۳ هفته طراحی ابتدایی، ۲ماه مدل سازی، ۱ ماه آماده سازی قطعات CNC، ۴ ماه تکمیل طراحی، جزئیات طرح، اسمبل، مونتاژ و … .

پس از پایان این بخش، ایمان مقصودی حضار را به دیدن فیلمی پیرامون تولید این محصول دعوت کرد.

اسامی اعضای تیم طراحی و ساخت کانسپت پیتون:
ایمان مقصودی- مدیر طراحی
مینا عشقی پور- مدیر اجرایی
فرشاد عالی فر- عضو گروه طراحی و مدلسازی
افشین عالی فر- عضو گروه طراحی و مدلسازی
امیر منصوریان- عضو تیم مدلسازی
امین شاه کرم- عضو تیم مدلسازی
وحید منتظری- گرافیک سه بعدی
سعید فرگاه- متخصص آیرودینامیک
مهتدی زارع- مشاور هنری و کارگردان فیلم و عکس
مرجان اخباری- گرافیست
گل کو حریری- عضو گروه کامپوزیت و قالب سازی
حسن پور مهابادیان- عضو گروه کامپوزیت و قالب سازی
مرجان انتظار- عضو گروه کامپوزیت و قالب سازی
سیروس باقری- عضو تیم مدلسازی
مینا کثیری فر- عضو تیم مدلسازی
سیاوش جعفری- عضو گروه طراحی و مدلسازی
شهاب الدین نجفی- گرافیست
مهدی هاشمی- متخصص رنگ
حمید معدن دار- متخصص الکترونیک
کیان رضوی- برند استراتوژیست


در حاشیه:
– در کنار این برنامه “هفته دیزاین تهران” که در اسفند امسال در دانشگاه هنر برگزار خواهد شد نیز معرفی گردید و بسته های اطلاع رسانی آن در اختیار مهمانان قرار گرفت.
– حضور نمایندگان سفارت ترکیه و چین در روز اول این برنامه نیز از موارد جالب توجه بود.
– برنامه Car Mapping با استقبال و تشویق و همراهی شرکت کنندگان روبرو شد.
– تعداد زیادی خبرنگار از خبرگزاری های مختلف در مراسم حضور داشتند.
– در کنار برنامه نمایشگاهی از قطعات مدلسازی شده پیتون و عکس های مراحل کار ارائه شده بود.
– حضور مدیران و کارشناسان بخش های طراحی، شرکت های خودرو ساز در این برنامه جالب توجه بود.

علاقه مندان می توانند صحبت های آقای ایمان مقصودی در مورد نحوه شروع تا خاتمه این پروژه را از این لینک دانلود نمایند.

بسیار جای خوشحالی است که اتفاقات این چنینی در جامعه دیزاین ایران در حال رخ دادن است و گزارشگر طراحی صنعتی برای پیتون و تیم طراح آن در سفر طولانی و پرهیجانی که پیشرو دارد آرزوی موفقیت می کند.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

همکاری BMW با برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر

همکاری BMW با برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر

شرکت بی ام و با همکاری برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *