خانه / گزارش اختصاصی / گزارش اختصاصی از مسابقه دو روزه طراحی و ساخت روشنایی

گزارش اختصاصی از مسابقه دو روزه طراحی و ساخت روشنایی

 

 

مسابقه دوروزه طراحی و ساخت روشنایی به همت پایگاه اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی و خانه طراحی کارستان و با حمایت انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون و بازار مبل شماره ۳، با حضور علاقه مندان به این رویداد در صبح روز چهارشنبه ۸ آبان ماه ۱۳۹۲ در بازار مبل شماره ۳ ایران آغاز گردید.

در صبح روز اول علاقه مندان به شرکت پس از پذیرش، دریافت کارت شرکت و آشنایی با هم گروهی های خود در سالن همایش این مجموعه مستقر شدند تا افتتاحیه برنامه با صحبت های آقای مهران هاشمی آغاز گردد. در ابتدا و پس از پخش سرود و قرآن، جناب آقای مهندس کیوان عبدلی نماینده تیم برگزاری به روی سن رفته و اطلاعاتی درباره نحوه برگزاری مسابقه، مواد و متریال آن (شیت های مختلف کارتن، لوله های سلولزی و …) و همچنین مختصری راجع به منابع نوری قابل استفاده توسط شرکت کنندگان، بیان کردند.

پس از ایشان، جناب آقای مهران هاشمی نماینده هیأت داوران ضمن خوش آمد گویی به شرکت کنندگان مسابقه، به ایراد سخنانی درباره توانایی و نیاز بازار و صنعت داخلی به طراحان ایراد کردند. همچنین ایشان توضیحاتی درباره منابع نوری تهیه شده از شرکت میران نور گستر نماینده شرکت ترایدونیک در ایران (این شرکت به عنوان اسپانسر، منابع نوری را در اختیار برگزار کنندگان مسابقه قرار دادند.) و ارزشمندی تجربه کار کردن با کیت های ارائه شده بیان کردند و درباره مواد و متریال انتخابی نیز اهمیت آن را در سهولت اتصالات و ایده پردازی برای آن برشمردند.
ایشان در بخش دوم صحبت های خود درباره ملاک های داوری بخصوص خلاقیت و پروسه تبدیل ایده به مدل با توجه به ویژگی های متریال نکاتی را ارائه کردند، در پایان نیز جلسه نیز شرکت کنندگان پرسش های خود را از ایان مطرح و پاسخ های خود را دریافت نمودند. در انتها و قبل از شروع مسابقه از حضار دعوت گردید تا پذیرایی مختصری گردند.

تقریبا حدود ظهر روز چهارشنبه، مسابقه آغاز گردید. طبق برنامه اعلام شده گروه های می بایستی برای پایان مسابقه یک شیت ارائه از طرح نهایی و همینطور یک مدل از طرح نهایی خود را با استفاده از متریال ارائه شده به تیم برگزار کننده ارائه دهند، تا هیأت داوری براساس آنها به قضاوت آثار بپردازند.
روز اول در ساعت ۲.۳۰ الی ۳ شرکت کنندگان برای صرف نهار به رستوران هانی واقع در بازار مبل شماره ۳ راهنمایی شدند و شرکت کنندگان غذای خود را در فضایی دوستانه میل کردند.

اکثر گروه ها در روز اول به ایده پردازی و بررسی موضوع پرداختند و جزئیات طرح های خود را برای ساخت و ساز، روز دوم آماده کردند. در این حین نیز مواد متریال برای آشنایی و درک بهتر از ویژگی های آن در دسترس شرکت کنندگان قرارگرفته بود.

روز دوم

روز دوم تیم ها از حدود ۹ صبح کار خود را آغاز نمودند و با تثسیم بندی که در هر تیم انجام شده بود تعدادی به پرزانته طرح و تعدادی به ساخت طرح مشغول بودند. در این روز با توجه به اینکه جنبه عملی مسابقه در حال شکل گیری بود شور و شوق نسبتا خوبی و البته همراه با اظطراب در بین شرکت کنندگان نمایان بود. کار کردن با LED و هویه یکی از نکات جالب توجه در این مسابقه بود که تعدادی از شرکت کنندگان را به چالش کشیده بود.

با توجه به فشردگی مسابقه و این موضوع که هر تیم می بایست علاوه بر ساخت طرح خود آن را به صورت شیت پرزانته نماید مهلت مسابقه یک ساعت تمدید گردید و مقرر شد شرکت کنندگان تا پایان ساعت ۶ بعد از ظهر آثار خود را به تیم برگزار کننده تحویل نمایند.

پس از پایان وقت مسابقه، به گروه ها اعلام گردید که آثار خود را به تیم برگزاری ارائه دهند تا برای داوری به بخش ژوری ارائه گردد. حدود ساعت ۱۸ کلیه آثار جمع آوری گردید و به مدت ۹۰ دقیقه کلیه آثار توسط هیأت داوران مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت. پس از زمان داوری همه حضار به سالن اصلی دعوت شدند تا مراسم اختتامیه برگزار گردد.

در حین داوری آثار گواهینامه های شرکت در مسابقه توسط تیم برگزار کننده در اختیار تمامی شرکت کنندگان در مسابقه قرار گرفت.


در مراسم اختتامیه کلیپ هایی از فعالیت های دو روزه شرکت کنندگان ارائه گردید و سپس مجری برنامه، اعضای هیأت داوران و نماینده تیم برگزاری را معرفی کرد که آنها به روی سن آمدند و از آنها قدردانی گردید.
پس از آن برگزیدگان مسابقه به ترتیب از آخر به اول معرفی شدند و یکی یکی گروه ها به روی سن آمده و جوایز خود را از هیأت داوران و برگزار کنندگان دریافت کردند.

برگزیدگان به شرح ذیل می باشند:

تیم اول با امتیاز ۲۴۰، اهدای تندیس مسابقه به همراه لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون ریال وجه نقد و شرکت رایگان در همایش بین المللی نورپردازی و روشنایی ایران:
خانم ها شفق هادی نژاد – النا زارع و شیما شبان


تیم دوم با امتیاز۲۳۷، لوح تقدیر و مبلغ ۱۵ میلیون ریال وجه نقد و شرکت رایگان در همایش بین المللی نورپردازی و روشنایی ایران:
آقایان مجتبی فلاح زاده – معین کهریزی – توماج یوسفی – امین حیدری

تیم سوم با امتیاز ۲۲۱، لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال وجه نقد و شرکت رایگان در همایش بین المللی نورپردازی و روشنایی ایران:
خانم ها پریسا هندی – الهه صفی صمغ آبادی – اسما امین عباسی و آقای سینا تفنگ ساز


تیم چهارم با امتیاز ۲۱۹، لوح تقدیر و مبلغ ۵ میلیون ریال وجه نقد:
خانم ها سارا سوریان– عزیزه محمدی و آقایان امین احمدی و آرمان فرهمند


تیم پنجم با امتیاز ۲۱۶، لوح تقدیر و مبلغ ۵ میلیون ریال وجه نقد:
خانم ها بتول غضنفری – زهرا کریمیان انیسه خدا شناس

پس از آن جناب آقای مهران هاشمی به نمایندگی از هیأت داوران به روی سن حضور یافتند و ضمن تشکر از همه دست اندرکاران این برنامه ، رضایت خود را نسبت به فعالیت گروه های شرکت کننده ابراز کردند.


حواشی:
– به دلیل استقبال گسترده علاقه مندان، ظرفیت این برنامه قبل از اتمام مهلت ثبت نام تکمیل گردیده بود که این نشان از کمبود چنین مسابقاتی در سطح دانشجویی دارد.
– حضور تعداد زیاد دانشجویان طراحی صنعتی دانشگاه هنر اصفهان از نکات جالب این مسابقه بود.
– علیرغم اعلام قبلی مبنی بر اهدای جایزه به ۳ تیم برتر به دلیل رقابت فشرده و حمایت از دانشجویان برگزار گننده نمایشگاه دکولایت ۲۰۱۳ اهدای جایزه به تیم های ۴ و ۵ را تقبل کدند و به هر تیم مبلغ ۵۰۰ هزار تومان اهدا گردید.
– نمایندگانی از صنعت روشنایی و نورپردازی نیز از این برنامه دیدن کردند.
– در پایان برنامه مدیرعامل شرکت نورسازان از شرکت کنندگان خواستند که در صورت تمایل رزومه های خود را جهت بررسی به این شرکت ارسال نمایند.
– در حین برگزاری برخی از اساتید رشته طراحی صنعتی از روند برگزاری مسابقه، بازدید بعمل آوردند.
– برخی از کتب مرتبط با دیزاین در غرفه گزارشگر طراحی صنعتی برای خرید علاقه مندان ارائه گردیده بود.

قدردانی:
۱- جناب آقای مهندس سمیع زاده دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون و مدیر نمایشگاه دکولایت
۲- اساتید بزرگوار هیات داوران، آقایان دکتر عبدالرضا محسنی، مهندس رضا لاهیجی، مهندس مصطفی میرفندرسکی، مهندس وحید نویدآذر، مهندس مهران هاشمی، دکتر بابک صیرفی
۳- شرکت نور سازان به عنوان اسپانسر هدایای تیم های اول تا سوم
۴- شرکت میران نور گستر نماینده ترایدونیک جهت اهدای کیت های LED
۵- همایش بین المللی نورپردازی و روشنایی ایران، برای ایجاد امکان شرکت رایگان برندگان مسابفه درهمایش
۶- خانم مینا مهرپرور و جناب آقای صالح برادران امینی که در برگزاری این مسابقه تیم برگزار کننده را یاری نمودند.
۷- کلیه شرکت کنندگان مسابقه

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

فراخوان مسابقه طراحی لامپ COBRA 2018

فراخوان مسابقه طراحی لامپ COBRA 2018

در ۵۰ امین سالگرد طراحی و تولید لامپ COBRA، به درخواست آقای Elio Martinelli موسس شرکت، یک مسابقه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *