خانه / مقالات / گردشگری فرهنگی، راهی برای حضور بیشتر بانوان در فضای کارآفرینى کشور

گردشگری فرهنگی، راهی برای حضور بیشتر بانوان در فضای کارآفرینى کشور

مجموعه مقالات دومین کنفرانس ملی طراحی خدمات| www.iransdc.ir
نوع پذیرش مقاله: پوستر

برای مشاهده گزارش کامل کنفرانس از این لینک استفاده کنید.

گردشگری فرهنگی، راهی برای حضور بیشتر بانوان در فضای کارآفرینی کشور

مریم آزاد تیرکان، غلامرضا نوری، واحد رحمان‌پور،میترا عرب، هادی ابن‌ادین‌حمیدی
کارشناسی ارشد طراحی صنعتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، کارشناسی ارشد طراحی صنعتی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران، کارشناسی ارشد طراحی صنعتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، کارشناسی برق دانشگاه صنعتی شریف تهران، مشاور طراحی

چکیده:
وقوع دگرگونی در ساختار فرهنگی و اجتماعی جوامع در حال رشد در دهه‌های اخیر، موجب اشتغال بانوان، افزایش تحصیلات و ورود این قشر به عرصۀ اجتماعی شده است. این گروه تا حدودی محدوده خانه‌نشینی را شکسته، اولویت‌های فراغتشان از خانه‌نشینی و انجام کارهای تکراری خانه به حضور پررنگ‌تر در عرصه‌های اجتماعی تغییریافته است. در این مسیر اشتغال بانوان با ایجاد فشار جسمی و روحی، مسئولیت دوگانه و متضاد، تأهل و باروری، موجب به وجود آمدن یکنواختی و روزمرگی در زندگی آنان گشته است. این موضوع موجب بالا رفتن احساس نیاز به اوقات فراغت در جهت بازیابی آرامش روحی و جسمانی در این گروه شده است. با این بیان اقدام به جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از روش کتابخانه‌ای و میدانی صورت گرفت و پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها مشخص شد که اغلب بانوان از اوقات فراغت خود رضایت کافی ندارند و نیاز به ایجاد تغییر و اصلاح در برنامه‌های تفریحی دارند. همچنین بسیاری از اماکن فراغتی و تفریحی فضایی کاملاً مردانه دارند که حضور این گروه از جامعه را در این اماکن دشوار یا آزاردهنده می‌کند. مقاله‌ی حاضر در جهت یافتن راهی برای گریز از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب در راستای ساماندهی به شیوه زندگی بانوان انجام‌شده. با استفاده از نتایج به‌دست‌آمده، خدماتی در حیطه گردشگری طراحی شد که بخشی از مشکلات موجود را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این مرکز گردشگری می‌توان یک محیط محرک و انگیزشی برای کارآفرینی بانوان ایجاد کرد که باعث تغییر در روند روزمرگی و کاهش یکنواختی در اوقات فراغت، همچنین موجب شکل‌گیری تعامل با بانوان در شهرهای دیگر شود. در این پروسه بانوان می‌توانند در منازلشان میزبان بانوان دیگر مناطق کشور باشند. خدمات موجود نقش واسطه‌ای میان میهمان و میزبان که باعث به وجود آمدن ارزش‌هایی همچون درآمدزایی در کنار فعالیت‌های روزمره و خانگی، افزایش مراودات و دید و بازدید، فرهنگ‌سازی و… می‌گردد.

مشاهده این مطلب برای اعضای سایت امکان پذیر می باشد

مشاهده این محتوا فقط برای اعضای سایت امکان پذیر است . برای مشاهده این مطلب با استفاده از لینک در سایت وارد شده و یا با استفاده از لینکRegister در سایت ثبت نام نمایید.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

تاثیر طراحی خدمات در کسب و کار

تاثیر طراحی خدمات در کسب و کار

تاثیر طراحی خدمات در کسب‌وکار و خرده‌فروشی‌ها از فروشگاه‌های پوشاک ورزشی گرفته تا مبادلات ارزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *