خانه / گزارش اختصاصی / گزارش برگزاری کارگاه بین المللی دوروزه تهران سرویس جم ۲۰۱۵

گزارش برگزاری کارگاه بین المللی دوروزه تهران سرویس جم ۲۰۱۵

برنامه “دورهمی برای طراحی خدمات تهران ۲۰۱۵ – Tehran service jam 2015” امسال نیز برای چهارمین سال متوالی در تهران، همزمان با بیش از ۱۱۰ شهر دنیا و با شرکت افرادی از رشته های مختلف از جمله طراحی صنعتی، مهندسی صنایع، مدیریت صنعتی، مکانیک، آمار و MBA در روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ اسفندماه در دانشگاه هنر برگزار شد. شرکت کنندگان در این برنامه طی دوروز توانستند با کمک تیم برگزاری و اساتید حاضر در این برنامه یک کسب و کار خدماتی را از مرحله ایده پردازی تا اجرای پروتوتایپ اولیه شبیه سازی نمایند.

ساعت ۸.۳۰ روز پنجشنبه ۷ اسفندماه این برنامه با حضور شرکت کنندگان و پس از صرف صبحانه در محل دانشگاه هنر آغاز شد. ابتدا سرکت کنندگان برای آشنایی بیشتر با یکدیگر بر روی برگه هایی مخصوص پرسونا(شخصیت) خود را معرفی کرده و در محلی نصب کردند تا دیگر شرکت کنندگان بتوانند انها را بهتر بشناسند. پس از نرمش و بازی دسته جمعی کوتاهی، گروه بندی شرکت کنندگان انجام شد. سپس آقای صالح برادران امینی به معرفی برنامه پرداختند و توضیحاتی درباره طراحی خدمات ارائه دادند و در پایان صحبت هایشان تم جهانی “Global Service Jam 2015” را معرفی کردند. وی زمان بندی برنامه را به این صورت اعلام کرد که گروه ها پس از صبحانه، تداعی های شخصی خود از تِم مطرح شده را در گروه مطرح می کنند و پس از توافق در مورد موضوع طراحی، پیش از زمان نهار با عزیمت به سطح شهر و ارتباط با افراد درگیر در حوزه مربوط و مشاهده مسائل و مشکلات وافعی، به تعریفی دقیق از صورت مساله طراحی دست پیدا می کنند.

آقای امینی در ادامه ضمن تاکید مجدد بر غیررقابتی بودن این رویداد، خوش گذراندن، انجام کار گروهی و به سرانجام رساندن یک پروسه طراحی خدمات، از ابتدا تا انتها را مهم ترین هدف این رویداد ذکر کرد. او با ذکر این نکته که برگزار کنندگان اصلی این رویداد، امسال تاکید زیادی بر ساخته شدن پروتوتایپ های عملکردی دارند، به گروه‌ها توصیه کرد به جای صرف وقت برای تنظیم پرزانته و مواردی که پروژه را توصیف می‌کنند، زمان خود رابه توسعه طرح و ساختن پروتوتایپ هایی که خود می توانند تمامی و یا بخشی از سرویس مورد نظر باشند صرف کنند و نهایتا فیلمی چند دقیقه ای از همان پروتوتایپ بر روی وبسایت سرویس جم آپلود کنند.


سپس گروه ها شروع به ایده پردازی بر اساس تم و توصیف تداعی های خود از موضوع جم کردند. آنها این ایده ها را بر روی استیکی نوت های رنگی بر روی دیوار چسباندند و پس از زیاد شدن تعداد، آنها در دسته های مرتبط به هم خوشه بندی کرده و نام هایی برای این دسته ها انتخاب کردند، مثل: بازی، ایده خدماتی، نظم و ترتیب، همینجوری، مفاهیم، مد، مشکلات اجتماعی، ذهن، تغییر، شهر و ساختمان، جعبه ها، محیط زیست،…


در میانه برنامه استاد کتابی از استادان دانشگاه هنر با حضورشان در برنامه به گروه ها در ایده پردازی بهتر و گسترش بهتر ایده هایشان کمک کردند.


پس از مدتی در حدود ظهر، شرکت کنندگان برای مراجعه به گروه های هدف و درک فضای زندگی مردم به خارج از محل برگزاری و خیابان ها رفتند و در آنجا با مردم مصاحبه کردند و ایده خود را ارزیابی نمودند. در یک زمان کوتاه حدود نیم ساعته اطلاعاتی درباره موضوع جمع آوری کردند و پس از صرف ناهار وارد فاز ایده پردازی برای حل مساله شدند.


در انتهای روز گروه ها به ارائه ای ۵ دقیقه ای در مورد فعالیت خود در روز اول داشنتد که در این زمان مهندس فلاح مدیرگروه محترم طراحی صنعتی دانشگاه هنر نیز دراین برنامه حضور یافتند.

ساعت ۱۷:۳۰ به ارائه اولیه پروژه ها اختصاص داشت. در این مرحله یک یا چند نفر از اعضای هر گروه، گزارشی پنج دقیقه ای از فرآیند و نتایج کسب شده گروه خود در روز نخست برنامه را ارائه دادند. پس از اتمام برنامه روز اول گروه ها می توانستند پروسه طراحی را خارج از فضای برگزاری برنامه ادامه دهند.

در روز دوم برنامه پس از صرف صبحانه، گروه ها به پیگیری کارهای خود پرداختند و تلاش نمودند تا ایده های اولیه خود را به پروتوتایپ های وافعی تبدیل کنند.

در ادامه آقایان مهران هاشمی، محمدرضا کتابی و وحید نویدآذر از اساتید طراحی صنعتی هر یک با سر زدن به گروه‌ها، در جریان فرآیند کارها قرار گرفتند و پیشنهاداتی در راستای بهبود پروژه ها به شرکت کنندگان ارائه دادند.

در این میان آقای برادران امینی درباره ابزار دیگری که برای ساخت مدل کسب و کار( Business Model Toolkit) در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفته بود توضیحاتی دادند و شرکت کنندگان با این ابزار شروع به ساخت مدل تجاری کسب و کار خود کردند.

پس از ناهار، گروه ها وقت خود را صرف ساخت پروتوتایپ و تنظیم پرزانته کردند. ابزار هایی چون خمیر بازی، مقوا و مارکر، گوشی موبایل و تبلت به کار آمدند تا پرزانته هایی از جنس استاپ موشن، پروتوتایپ کاغذی وبسایت و ارائه های دیجیتال ایده در طی چند ساعت ساخته شوند.

پس از اتمام ساخت پروتوتایپ ها، تمامی آثار گروه ها بر روی پرده پخش گردید و گروه ها به نوبت پس از گرفتن گواهینامه ها و گرفتن عکس یادگاری محل برگزاری را ترک کردند.


در مجموع ۶ تیم ۶ پروزه را برای ارائه نهایی آماده و در سایت جهانی آپلود کردند. پروژه های ارائه شده در این برنامه را می توانید در این صفحه مشاهده کنید.

در حاشیه:

  • حضور اساتید باعث دلگرمی شرکت کنندگان و برگزارکنندگان بود.
  • حضور اعضای تیم مرکز نوآوری ارزش گروه صنعتی انتخاب(VIC) در این برنامه از نکات قوت برنامه بود.
  • ارائه نهایی هر ۶ تیم در انتهای روز دوم به زبان انگلیسی یکی دیگر از تجربه های خوب این برنامه بود.
  • تبلیغات موازی برای یکی از پروژه ها آن را تا مرحله اجرایی شدن پیش برد.
  • به نظر می رسید شرکت کنندگان با توجه به زمان کم این برنامه مشکلات خوبی را مورد ارزیابی قرار داده بودند و ایده های خوبی برای رفع این مشکلات ارائه شد، که مقرر گردید در صورت علاقه تیم ها به ادامه این پروژه ها با کمک تیم برگزار کننده و اساتید محترم ایده ها تا مرحله پیاده سازی و اجرا گسترش یابند.
  • حضور فعال سرویس جم امسال در شبکه های اجتماعی و گزارشات لحظه به لحظه از کارها از نکات قوت این برنامه بود.
  • در برنامه امسال علاوه بر استفاده از ابزار Business Model Toolkit، از ابزار های کمکی چون کارت های تاچ پوینت (Touch Point) نیز استفاده گردید.

تقدیر و تشکر:

  • از جناب آقای دکتر رزاقی ریاست محترم دانشکده کاربردی دانشگاه هنر و همجنین جناب اقای مهندس سینا خلخالی سرپرست عمومی دانشکاه هنر که ما را در برگزاری هرچه بهتر این برنامه یاری رساندند.
  • اساتید محترم آقایان محمدرضا کتابی، مهران هاشمی، وحید نویدآذر، مهدی فلاح که با حضور خود در کنار شرکت کنندگان و راهنمایی های ارزشمندشان در بهتر شدن پروژه ها سهم بسزایی داشتند.
  • با تشکر از سرکار خانم مژگان هماوند دبیر برگزاری این دوره سرویس جم تهران.
  • دوستان عزیز آقایان رسام رستمی، حسین پورنگ و خانم ها سارا هاتف، فاطمه صدیقیان، مینا مهرپرور، پگاه عبداللهیان، فاطمه مصباح، گلنار زمانی و عاطفه بیک زاده

    برای مشاده عکس های بیشتر این برنامه می توانید به صفحه اینستاگرام @idreporter و یا @tehranjam مراجعه نمایید.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

تاثیر طراحی خدمات در کسب و کار

تاثیر طراحی خدمات در کسب و کار

تاثیر طراحی خدمات در کسب‌وکار و خرده‌فروشی‌ها از فروشگاه‌های پوشاک ورزشی گرفته تا مبادلات ارزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *