خانه / جعبه دانش / کتاب خلق مدل کسب‌‌و‌کار

کتاب خلق مدل کسب‌‌و‌کار

عنوان:
کتاب خلق مدل کسب‌‌و‌کار

موضوع:
مدیریت و طراحی مدل کسب‌‌و‌کار

نویسندگان:
الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور

مترجم:
غلامرضا توکلی، بابک وطن‏ دوست، حسام‏ الدین ساروقی و بهامین توفیقی

ناشر:
آریاناقلم

توضیحات تکمیلی:

کتاب با این نقل قول از مایکل پورتر شروع می‌شود:

«مدل کسب‌‌و‌کار، اساسی ترین گام در فرایند اندیشیدن به بقای سازمان است.»

نویسندگان در این کتاب مدلی به نام بوم کسب و کار(Business Model Canvas) را برای کارآفرینان و تحلیل گران کسب‌وکار معرفی می‌کنند و بخش‌های مختلف مدل کسب و کار و ارتباط آنها با یکدیگر را به روشی ساده و قابل فهم تبیین می‌کنند.

در این کتاب چند سوال اساسی در رابطه با مدل کسب‌وکار موسسات اقتصادی مطرح و روش‌هایی برای پاسخ دادن به آنها ارائه می‌شود.

اولین سوال اساسی در مدل کسب و کار این است که مشتریان محصول و یا خدمات تولیدی موسسه، چه کسانی هستند و چه ویژگی ها،نیازها و علائقی دارند.

دومین سوال آن است که موسسه برای مشتریان مزبور چه ارزشی خلق و ارائه می‌کند که موجب جذب آنها می‌شود.

سومین سوال اساسی این است که از چه کانال یا کاناهایی مشتریان از ویژگی‌ها و ارزش‌های محصول و خدمات موسسه آگاه می‌شوند، دسترسی و خرید محصول و خدمت برای آنها فراهم می‌شود و بالاخره محصول و خدمت به مشتری تحویل داده و در رفع مشکلات مشتری بعد از خرید به او کمک می‌شود.

چهارمین سوال اساسی مربوط به چگونگی ایجاد ارتباط با مشتریان است. ارتباط با مشتریان به منظور مطلع کردن مشتری در جریان خرید، راهنمایی او پس از انجام خرید و یا کمک به او در حل مسائل بهره‌برداری از محصول و خدمت است. سازمان‌های موفق برای این ارتباط و ایجاد اطمینان خاطر برای مشتری و رفع نیازهای او در فهم محصول و استفاده بهتر از آن راهکاری می‌اندیشند.

پنجمین سوال اساسی مربوط به چگونگی کسب درآمد است. وقتی محصول یا خدمت با ارزشی به دست مشتریان می‌رسد و آنها علاقمند به خرید و استفاده از آن هستند، چگونگی قیمت‌گذاری و روش کسب درآمد از مشتری مهم می‌شود.

سوال ششم در یک مدل کسب و کار مربوط به فعالیت‌های کلیدی جهت ایجاد و ارائه ارزش به مشتریان است. در واقع این سوال مهم مشخص می‌کند برای ارائه ارزشی که در سوال دوم تعیین شد و ارائه آن به مشتریانی که در سوال اول مشخص شدند از کانال‌هایی که در سوال سوم مشخص شد و ایجاد نوع ارتباطی که در سوال چهارم طراحی شد و کسب درآمد به روشی که در سوال پنجم تبیین شد، چه فعالیت‌های کلیدی لازم است.

سوال اساسی هفتم در یک مدل کسب و کار آن است که آیا لازم است تمام فعالیت‌های کلیدی توسط موسسه انجام شود یا مناسب است که بخشی از آن برون‌سپاری شود و توسط افراد یا موسسات دیگر انجام پذیرد. با توجه به وجود موسساتی که تخصص و تمرکز در انجام برخی از فعالیت‌ها را دارند، انجام آن فعالیت‌ها توسط موسسات مزبور مقرون به صرفه‌تر است.

سوال هشتم در مدل کسب و کار مربوط به منابع مهم لازم برای انجام فعالیت‌های کلیدی است. منابع کلیدی اعم از منابع فیزیکی، نظیر خط تولید، منابع معنوی نظیر شهرت، منابع انسانی و یا مالی برای انجام موفقیت‌آمیز فعالیت‌ها مهم است.

سوال اساسی نهم مربوط به مدل کسب و کار که در این کتاب در مورد آن بحث می‌شود، ساختار هزینه‌های مدل است. در یک مدل کسب و کار موفق طبعا درآمدها از هزینه‌ها بیشتر خواهد بود. بررسی ساختار هزینه‌ها و چگونگی کاهش آنها بخش مهمی از یک مدل کسب و کار است.

این کتاب به پنج بخش تقسیم شده است:
۱)تابلوی طراحی مدل کسب و کار: ابزاری برای توصیف، تحلیل و طراحی مدل‌های کسب و کار
۲)الگوهای مدل کسب‌وکار بر اساس مفاهیم توسعه داده شده توسط متفکران پیشرو عرصه کسب و کار
۳)تکنیک ها برای کمک به طراحی مدل کسب و کار
۴)تفسیر مجدد استراتژی از نگاه مدل کسب و کار
۵)فرایندی عمومی برای کمک به طراحی مدل‌های کسب و کار که تمامی مفاهیم، تکنیک‌ها و ابزارهای خلق مدل کسب وکار به یکدیگر پیوند می‌دهد.

 

فهرست مطالب:

 

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

معرفی كتاب شناسایی نیازهای پنهان برای طراحی پیشرو

معرفی کتاب شناسایی نیازهای پنهان برای طراحی پیشرو

معرفی کتاب شناسایی نیازهای پنهان برای طراحی پیشرو نویسندگان: کیت گافین، فرد لمکه و اورزولا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *