خانه / اخبار / پتانسیل طراحی با جلبک دریایی

پتانسیل طراحی با جلبک دریایی

طراح آلمانی نیکه هوگولیت “Nienke Hoogvliet” دو سال از عمر خود را صرف کرده تا دریابد که آیا می تواند محصولاتی سلولزی که با جلبکهای دریایی ساخته می شوند را از جلبک “کلپ” استخراج کند؟ نتیجه این مطالعات الیاف نرمی بود که از جلبک ساخته شده اند، یک پالت رنگ طبیعی غیر منتظره برای رنگ آمیزی و همینطور پلاستیک طبیعی که همه این محصولات که در کلکسیون جدید Sea Me قرار گرفته اند.


نشیمن صندلی از الیاف جلبک دریایی ساخته شده و بطور طبیعی با جلبک رنگ آمیزی شده. این الیاف بصورت دستی بهم بافته شده اند تا بصورت نشیمنی نرم در بیایند. اضافات این پروسه برای رنگ آمیزی صفحه روی میز استفاده شده و از پسمانده های مواد, کاسه هایی از پلاستیک طبیعی درست شده است.


جلبک دریایی پایدار:
شناسایی جلبکهای دریایی توسط نیکه هوگولیت با منابع مالی که بوسیله صنایع محرکه خلاقیت تهیه شده بود امکان پذیر گردید که نه تنها به او امکان کاربرد رشته های جلبک در صنایع پارچه بافی را داد، بلکه امکان تحقیق در راههای دیگر استفاده از جلبکها را نیز فراهم کرد. نیکه روی چرخه ای کار کرد که در آن از جلبک دریایی استفاده بهینه بشود. بترتیبی که دور ریز یک پروسه به مصرف پروسه دیگر خواهد رسید، به این ترتیب میزان دورریز یا زباله به صفر خواهد رسید.

نیکه “Nienke” توضیح می دهد: جلبک دریایی بعنوان مصالح، پتانسیل پایداری خیلی خوبی دارد. برای مثال آنها آب دریا را از آلودگیهایی مانند فسفات پاک می کنند، چرا که فسفات غذای جلبکهای دریایی است. جلبکها CO2 را چذب می کنند و درعوض اکسیژن تولید می کنند، و حتی می توان گفت که آنها یکی از منابع اصلی تولید اکسیژن در جهان هستند. فایده بزرگ دیگر جلبکهای دریایی،اگر چه بسیار واضح بنظر می رسد، اینکه ما برای کشت این گیاهان نیاز به زمین نداریم و همچنین نیازی به آبیاری هم برای آنها نداریم.


نیکه باز هم توضیح می دهد که او حتی متوجه پتانسیلهایی از جلبک دریایی شده که انتظار آنها را نداشته، رنگ آمیزی طبیعی با جلبک تنوع زیادی از رنگها را ارائه می دهد. او می تواند پارچه ها یا بافته ها را با خانواده رنگ سبز، قهوه ای، خاکستر و حتی صورتی و بنفش رنگ آمیزی کند. هر گونه ای از جلبک رنگ متفاوتی می دهد، و علاوه بر آن مقاومتی که این رنگ های طبیعی در برابر نور دارند بیشتر از حد نیاز است.


بیشتر درباره SEA ME
روند کار و تحقیقات بصورت کتابی بنام SEAWEED RESEARCH نوشته نیکه هوگ لیت مستند و مکتوب شده و انتظار می رود که به زبانهای آلمانی و انگلیسی ترجمه شده و در سال پیش رو در دسترس باشد.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

اولین شماره مجله تفکر طراحی منتشر شد

به اطلاع می‌رساند که اولین شماره مجله تفکر طراحی منتشر شد. نخستین مجله تخصصی طراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *