خانه / جعبه دانش / نگاهی به تلاش کشورها در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات

نگاهی به تلاش کشورها در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات

نگاهی به تلاش کشورها در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات
با گذری بر پروژه‌های منتخب جایزه جهانی جامعه اطلاعاتی
WSIS Prizes 2017

موضوع: طرح‌های تکنولوژی اطلاعات، توسعه پایدار و Government Policy

تالیف و ترجمه:  عاطفه قوامیفر، لیلا بیگ، اقدس موسی خانی، محمدرضا محمدی، شیما توسلی، همایون احمدیان

ناشر: آراد کتاب

توضیحات تکمیلی:
هدف و انگیزه اصلی از تدوین این کتاب که به بیان تجارب کشورها در بهره‌مندی از فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور پاسخ‌گویی به نیاز و چالش‌های پیش‌روی آنها در مسیر پیشرفت پرداخته است، گردآوری و ارائه طیف وسیعی از ایده‌ها و درس آموخته‌های عملی حاصل از انجام پروژه‌های فناورانه در حوزه ICT است. این محتوا، از یکسو می‌تواند برای سیاستگذاران، تصمیم گیران و به ویژه مدیران ارشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور، مرجعی برای تأمل بر راهکارهای عملیاتی سایر کشورها به حساب آید و از سوی دیگر، به عنوان مجموعه‌ای از ایده های مختلف پیاده سازی شده، برای کارآفرینان بخش خصوصی، شرکتهای دانش بنیان، شرکت های نوپا و سازمان های مردم نهادی که به دنبال ارائه ایده های کاربردی با بازار هدف داخلی و بین الملی هستند، تلنگری نوآورانه به همراه داشته باشد.

از دیگر اهداف مدنظر این کتاب، آشنایی با سطح نیازهای متعدد کشورها و نوع نگاه آنها به مسئله و در پی آن، چگونگی اندیشیدن و ارائه راه حل هایی است که بر استفاده هر چه بیشتر و بهتر از فناوری اطلاعات و ارتباطات، استوار می باشد. به عبارتی دیگر، کتاب از یک منظر، چالشهای یک کشور یا منطقه را از زبان خودشان، بازگو می‌کند و از منظر دیگر، با بیان راه حل ارائه شده، میزان توانمندی فناورانه آن کشور را در جهت پاسخگویی به چالش پیش‌رو مشخص می سازد که هر دو رویکرد، می توانند در تحلیل مسائل و نیاز کشورها از یکسو و سطح توانمندی فناورانه آنها از سوی دیگر، به ویژه در هدف‌گذاری و برنامه ریزی آگاهانه برای برقراری تعاملات بین المللی و پیشنهاد و شکل دهی همکاری های مشترک چه با کشورهایی که از نظر سطح فناوری، آمادگی بیشتری دارند و چه با کشورهایی که میتوان با اتکا به توانمندی های داخلی و صادرات محصول و خدمات دانشبنیان، چالش‌های آنها را برطرف نمود، ارزشمند بوده و موردتوجه قرار گیرند.

اجلاس جهانی سران جامعه اطلاعاتی (WSIS) بزرگترین گردهمایی جهانی سالیانه است که به منظور بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان بستری برای توسعه جوامع، در قالب برگزاری جلسات متعدد و فشرده در آن محدوده وسیعی از مسائل مربوط به جامعه اطلاعتی جهت دستیابی به دیدگاهی مشترک برای از بین بردن شکاف دیجیتالی و تحقق اهداف توسعه، مورد هماندیشی قرار می‌گیرد.

اجلاس WSIS سال ۲۰۱۷ نیز توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) و دیگر سازمانهای بین‌المللی و با مشارکت مجمع های محلی سازمان ملل با شعار «جوامع اطلاعاتی و دانش‌بنیان در جهت تحقق اهداف توسعه پایدار» در خردادماه ۱۳۹۶ در ژنو برگزار شد.

فهرست:

دیباچه
فصـل اول: نقش دولت‌هاوتمامی ذینفعان درترویج فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه
فصل دوم: زیر ساختهای اطلاعات و فناوری ارتباطات
فصل سوم: دسترسی به دانش و اطلاعات
فصل چهارم: ظرفیت سازی
فصل پنجم: ایجاد اعتماد و امنیت دراستفاده از فاوا
فصل ششم: پیاده سازی محیط
فصل هفتم: دولت الکترونیک
فصل هشتم: کسب و کار الکترونیکی
فصل نهم: یادگیری الکترونیکی
فصل دهم: سلامت الکترونیکی
فصل یازدهم: اشتغال الکترونیکی
فصل دوازدهم: محیط الکترونیکی
فصل سیزدهم: کشاورزی الکترونیکی
فصل چهاردهم: علم الکترونیکی
فصل پانزدهم: تنوع فرهنگی وهویتی، تنوع زبانی
فصل شانزدهم: رسانه
فصل هفدهم: ابعاد اخلاقی جامعه اطلاعاتی
فصل هجدهم: همکاری بین المللی ومنطقه ای
سخنی در پایان و حکایت پروژه های برگزیده
منابع و لینکهای مرتبط
پیوست۱: فهرست موضوعی

 

 

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

معرفی كتاب شناسایی نیازهای پنهان برای طراحی پیشرو

معرفی کتاب شناسایی نیازهای پنهان برای طراحی پیشرو

معرفی کتاب شناسایی نیازهای پنهان برای طراحی پیشرو نویسندگان: کیت گافین، فرد لمکه و اورزولا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *