خانه / اخبار / معرفی اپلیکیشنی که به ازای دوچرخه‌سواری به شما آبجو و بستنی رایگان می‌دهد!

معرفی اپلیکیشنی که به ازای دوچرخه‌سواری به شما آبجو و بستنی رایگان می‌دهد!

در شهر بولونیای ایتالیا، مردم بابت عدم استفاده از خودروی شخصی جایزه دریافت می‌کنند. این طرح با هدف ایجاد انگیزه برای استفاده مردم از دوچرخه، پیاده‌روی و وسایل حمل‌ونقل عمومی در حال اجرا می‌باشد.

طرح “Bella Mossa” به معنای “کار خوب” ایده‌ی کارشناس برنامه‌ریزی شهری، مارکو آمادوری می‌باشد. در این طرح با هدیه دادن آب‌جو، بستنی یا بلیط سینمای رایگان، شما را تشویق می‌کند که بجای استفاده از خودرو شخصی، سفر “سبز” را انتخاب نمایید.

ساکنین شهر بولنیا برای شرکت در این طرح باید ابتدا اپلیکیشن طراحی شده را که از GPS گوشی برای رهگیری مسافر استفاده می‌کند بر روی اسمارت‌فون خود نصب کنند. بعد از آن هنگام پیاده‌روی، سفر با دوچرخه یا اتوبوس، اپلیکیشن به شما امتیاز می‌دهد. از طرف دیگر فروشگاه‌های محلی‌ای که در این اپلیکیشن ثبت‌نام کردند، در ازای دریافت امتیاز از کاربرها به آن‌ها بستنی‌، آب‌جو و … می‌فروشند.

سیستم جمع‌آوری و محاسبه امتیازها بر اساس مسافتی که کاربر طی می‌کند نمی‌باشد، بلکه بر اساس تعداد سفرها می‌باشد، زیرا برای آنها مهم هست که کاربر حتی برای طی یک سفر یک کیلومتری هم راه پایدار را انتخاب کند و از استفاده از خودروی شخصی منصرف گردد.

این طرح مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است و به هر کاربر اجازه می‌دهد حداکثر ۴ سفر در روز را برای گرفتن امتیاز در اپلیکیشن ثبت نماید.

مقابله با آلودگی هوا

افزایش خودروها در حال صدمه زدن به محیط‌زیست و سلامت ما می‌باشد. طبق گزارش سالانه State of Global Air Report منتشر شده توسط موسسه تاثیرات سلامت، بیش از ۹۵% از جمعیت زمین در حال تنفس از هوای آلوده هستند و این موضوع منجر به ایجاد مشکلات جسمی مانند آسیب به ریه، سرطان و سکته قلبی می‌شود.

معرفی اپلیکیشنی که به ازای دوچرخه‌سواری به شما آبجو و بستنی رایگان می‌دهد! | طراحی پایدار

مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا (به ازای هر ۱۰۰.۰۰۰ نفر)

 

آلودگی هوا چهارمین علت مرگ زودرس در سراسر جهان می‌باشد و تاثیر آن در کشورهای در حال توسعه بدتر می‌باشد.

بیشترین تعداد قربانی مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در دو کشور چین با ۱.۵۸ میلیون نفر و هند با ۱.۶۱ میلیون نفر می‌باشد. ولی اگر بخواهیم تعداد مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در هر ۱۰۰.۰۰۰ هزار نفر را مقایسه کنیم، رتبه اول به کشور افغانستان می‌رسد. کشوری که از سوخت جامد برای پخت‌وپز و گرمایش استفاده می‌کند و دودی که از ژنراتورها و خودروها خارج می‌شود اوضاع را برای این کشور بدتر کرده است.

بر اساس آمارهای سازمان ملل، شهرهایی که فقط ۳% از سطح زمین را شامل می‌شوند بین ۶۰-۸۰% از انرژی کل زمین را مصرف می‌کنند و باعث انتشار ۷۵% کربن تولیدی در زمین می‌شوند.

تغییر رفتار

معرفی اپلیکیشنی که به ازای دوچرخه‌سواری به شما آبجو و بستنی رایگان می‌دهد! | طراحی پایدار

طرح‌های به اشتراک گذاری دوچرخه در بسیاری از شهرها برای تشویق مردم به ترک خانه‌هایشان بدون ماشین در حال اجرا است، در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۸.۲ میلیون دوچرخه برای استفاده عمومی در سراسر جهان وجود دارد.

علاوه بر سرمایه‌گذاری روی احداث مسیرهای جدید دوچرخه سواری و زیرساخت های آن، طرح‎هایی مانند طرح “Bella Mossa” باعث کاهش آلودگی هوا، کاهش انتشار کربن و کاهش ترافیک می‌شود و در نهایت موجب افزایش سلامتی مردم می‌گردد.

 

منبع: Not driving your car will get you a reward from this Italian city

 

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی صفحه‌کلید برای افراد مبتلا به مشکلات بینایی یا ناتوانی‌های حرکتی

طراحی صفحه‌کلید برای افراد مبتلا به مشکلات بینایی یا ناتوانی‌های حرکتی

طراحی صفحه‌کلید تایپ‌کیس با هدف کمک به افراد مبتلا به مشکلات بینایی یا ناتوانی‌های حرکتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *