خانه / اخبار / مرسدس بنز تصویری از رویای ماشین‌های بدون راننده را به رقم می‌کشد

مرسدس بنز تصویری از رویای ماشین‌های بدون راننده را به رقم می‌کشد

یک مرد گوشی موبایل خود را از جیب بیرون آورده و دکمه‌ای را می‌فشارد. یک ماشین که در تاریکی‌ می درخشد و به نظر می‌رسد که از یک قالب نقره تراش خرده است به وی نزدیک می شود. درب خودرو به صورت اتوماتیک باز شده و صندلی به شیوه اغواگرانه‌ای به سمت مرد می چرخد و وی را دعوت می‌کند که وارد ماشین بشود. چه کسی‌ می تواند در مقابل این همه زیبایی مقاومت کند؟

این اولین تصویری است که مرسدس بنز از مدل مفهومی‌ و اشرافی بنز F ۱۰۵ در نمایشگاه CES ۲۰۱۵ به نمایش می گذارد. این روزها بازار ماشین‌های بدون راننده کم کم دارد داغ می شود و حتی Google نیز اخیرا یک ماشین بی‌ راننده را به تصویر کشیده بود که ترکیبی‌ بین ماشین‌های فولکس جدید و ماشین‌های Smart بنز هستند. ماشین پیشنهادی Google, ماشینی در اندازه کوچک شهری و طراحی شده برای اقشار طبقه متوسط است.

هرچند ایده شرکت بنز که بیش از یک صده در زمینه ساخت ماشین قدمت دارد چیزی متفاوت از یک ماشین بی‌ راننده معمولی است. این ماشین تنها یک وسیله برای رسیدن از نقطه A به نقطه B نیست، بلکه وسیله شکوهمندی است که نیاز‌های سرنشین را تشخیص می دهد، با وی ارتباط برقرار می‌کند و مقصودش را به وی می‌رساند، و به وی کنترلی را پیشنهاد می دهد که احساس کند یک قهرمان است.

آنچه که Google ارائه داده فقط ایده ایست برای آنکه قانون گذاران را قانع نماید اما آنچه که بنز به تصویر می‌کشد برای جذب مردم است.

فضای داخلی‌ این ماشین بسیار جادار بوده و همچون یک کلاب شبانه در کشور‌های اسکندیناوی طراحی شده است. چهار صندلی این خودرو می توانند مانند یک ماشین معمولی‌ پشت به پشت قرار بگیرند یا اینکه رو به هم چرخیده و محیطی‌ برای بحث و گفتگو پدید بیاورند. برای اینکه این تأثیر بیشتر شود، به جای موکت، از کفپوش‌های چوبی که تا لبه بدنه بالا می‌آیند استفاده شده است. در امتداد لبه‌ها نوار نورانی وجود دارد که به سرنشین خوشامد می‌گوید.

صفحا‌‌ت تماسی تمام سطوح داخلی ماشین را پوشانده اند و به سرنشین اجازه می دهند که از آنها برای کارهای خود استفاده کرده و یا اطلاعات مرتبط با مقصد خود را از آن استخراج نماید. اما سطوح خارجی‌ ماشین نیز بیکار ننشسته اند و مرتبا در حال تبادل اطلاعات با محیط اطراف خود هستند. یک ماتریکس LED در جلو ماشین نیز سعی‌ دارد پیام هائی را با رانندگان دیگر یا افراد پیاده مبادله کند. مثلا می‌گوید ‘ آهسته ’. همچنین برای اینکه افراد پیاده از ماشین‌های بدون راننده نترسند، یک پروژکتور لیزری در جلو این ماشین تعبیه شده که می تواند خطوط عابر پیاده را بروی خیابان بیاندازد. بدین ترتیب عابران احساس امنیت کرده و از روی این خطوط عبور می‌نمایند.

اگرچه این ماشین قادر است که به به تنهایی سرنشین را به مقصد برساند، اما به سرنشین این امکان را نیز می دهد که اگر بخواهد رانندگی‌ ماشین را به عهده بگیرد. همچنین سرنشین این گزینه را درد که استایل رانندگی‌ خودکار را تعیین نماید و بین گزینه‌های آرام و با هیجان یکی‌ را انتخاب کند.
یکی‌ دیگر از نکات مثبت این ماشین برخلاف ماشین Google در این است که هنوز فرمان خود را حفظ کرده است. داشتن فرمان بدین معنی است که سرنشین قادر خواهد بود که در صورت تمایل کنترل ماشین را به عهده بگیرد.
این ماشین ترکیب بی‌نظیری از زبان بین انسان و ربات ها.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

نگاهی به طراحی خودرو برقی آفرود سایبرتراک تسلا

نگاهی به طراحی خودرو برقی آفرود سایبرتراک تسلا که مدتی قبل توسط ایلان ماسک (Elon …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *