خانه / اخبار / فراخوان ثبت نام برنامه بین المللی دورهم برای طراحی خدمات – Global service jam 2015

فراخوان ثبت نام برنامه بین المللی دورهم برای طراحی خدمات – Global service jam 2015

این برنامه بخشی از برنامه بین المللی طراحی خدمات است(Global Service Jam) که ترجمه آن را “دورهم برای طراحی خدمات” نامیده ایم. محملی آزادتر از محیط تحصیلی و شرایطی برای تجربه طراحی خدمات در گروه هایی که با توجه به علاقمندی ها تشکیل شده است. این برنامه به صورت همزمان و در بیش از ۱۰۰ شهر دنیا برگزار شده و شرایطی را فراهم می کند تا علاقمندان در یک کار تیمی سریع در دو روز تجربه ای از طراحی خدمات، در کنار هم داشته باشند.

پنج سال پیش این برنامه با ایده آقایان “مارکوس هورمس” (Markus Hormess) و “آدام لارنس”(Adam Lawrence) از گروه طراحی “کار-بازی-تجربه” (Work•Play•Experience) و همیاری تعدادی از علاقمندان به طراحی خدمات در کشورهای مختلف آغاز شد و تا کنون نیز ادامه یافته است. این برنامه توانسته است جایزه مهم سایت Core77 را در زمینه طراحی خدمات کسب نماید. (برای کسب اطلاع بیشتر از این مسابقه به این لینک مراجعه نماید.)
این برنامه از سال ۲۰۱۲ در تهران با همت پایگاه اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی برگزار شده است. در دوره پیش برنامه ایران به عنوان بزرگترین جم دنیا از نظر تعداد شرکت کننده و پروژه های انجام شده، شناخته شد.
گزارش دوره های قبلی را می توانید از لینک های زیر مشاهده نمایید:
گزارش برگزاری برنامه دورهم برای طراحی خدمات تهران ۲۰۱۲
گزارش برگزاری برنامه دورهم برای طراحی خدمات تهران ۲۰۱۳
گزارش برگزاری برنامه دورهم برای طراحی خدمات تهران ۲۰۱۴

امسال تهران برای چهارمین سال، پس از برگزاری موفق سه دوره این برنامه در سالهای ۹۰،۹۱ و ۹۲ به عنوان نماینده ایران، در این برنامه جهانی شرکت خواهد کرد تا طراحی خدمات بیش از پیش در کشور معرفی شده و علاقه مندان با انجام یک پروژه عملی، درطول دو روز با مبانی طراحی خدمات و ابزارهای محدودی که توسط مسئولین گروه ها تعیین می شود آشنا شوند. همانطور که هر سال سعی شده است با به کارگیری تجربه های قبلی، به جهت بهبود برنامه تغییراتی را در روند برگزاری برنامه ایجاد نماییم، امسال نیز از این امر مستثنی نبوده و سعی خواهد شد تا با اعمال تغییراتی در روند اجرایی، شرکت کنندگان با بخش های گسترده تری از حوزه خدمات و کسب و کارهای خدماتی آشنا شوند و با تشکیل تیم های کاری، طراحی و راه اندازی یک کسب و کار خدماتی را در طی دوروز تجربه نمایند.

JAM چیست؟
این دورهمی را می توان همانند جمع شدن نوازندگان برای بداهه نوازی در کنار هم، جمع شدن برنامه نویسان برای ایجاد یک نرم افزار یا کارآفرینان برای ایجاد یک کسب و کار جدید دانست. در همه این جمع ها فعالیت تیمی برای ایجاد یک ارزش جدید دیده می شود.
همه ی این برنامه ها چند ساعت کوششِ رو در رو و صمیمانه است، ولی برای نتیجه گرفتن از کار گروهی، این برنامه اصولی هم دارد:

  1. صحبت نکنید، فقط انجام دهید.
  2. سریع کار کنید و عاشق پروتوتایپ های خودتان نباشید.
  3. هیچ تیم و ایده ی از پیش تعیین شده ای داخل نیاورید. تیم ها و ایده ها در جریان برنامه شکل می گیرند.
  4. با ایده ها بازی کنید، ایده های یکدیگر را خوب بشنوید.
  5. اجازه دهید که ایده ها زود پرورده شوند و در این فرآیند زودتر شکست بخورند.
  6. سعی کنید با کاربران واقعی طراحی مشارکتی انجام دهید.
  7. بیاموزید چگونه بر اساس ایده دیگران چیزی بسازید، خروجی کار نسبت به کار گروهی در جایگاه دوم قرار دارد.

طراحی خدمات چیست؟
طراحی خدمات به صورت کلی استفاده از طرز فکر و مهارت های کلیدی طراحی برای یافتن راه حلی در بهینه سازی یا ابداع خدمات جدید است. به صورت جزئی تر طراحی خدمات رشته ای است که تلاش می ‏کند تا خدمتی جدید به وجود آورد یا خدمات موجود را بهینه سازد تا برای مشتریان مفید (Useful) قابل استفاده (Usable)، مطلوب (Desirable) و برای سازمان‏ ها کارآمد (Efficient) و موثر(Effective) و متمایز (Distinctive) باشد.
طراحی خدمات زمینه ای چند رشته ای دارد و حوزه های در حال تعامل در آن بسیار بیشتر از طراحی محصولات است زیرا حوزه های طراحی محصول را شامل شده و جدای از آنها در حوزه های مدیریت سازمان، طراحی تجربه، طراحی تعامل، بازاریابی خدمات، روانشناسی رفتاری، قومیت شناسی، مدیریت فرآیندها، برنامه ریزی ارتباطات نیز وارد می شود.
در اینجا توجه به یک نکته بسیار حائز اهمیت است؛ یک طراح با وجود نیاز به مطلع بودن از اصول و قابلیت های رشته های ذکر شده، نمی تواند به تمامی این رشته های علمی و تخصصی تسلط کامل داشته باشد، پس مهمترین مهارت طراح خدمات، کار گروهی با ذینفعان و با تیم طراحی است. استفاده از تفکر طراحی در زمینه ای چند رشته ای و در تعامل گسترده با افراد مختلف چه در سازمان، چه به عنوان کاربر بالقوه یا بالفعل و چه با اعضای تیم طراحی باید مؤثر و مفید صورت بگیرد تا بتواند به درستی مدیریت شده و به نتیجه مطلوب ختم شود.
نحوه برگزاری برنامه:
لازم به ذکر است که افراد نه به صورت گروهی، بلکه به صورت فردی ثبت نام خواهند شد و گروه ها توسط تیم برگزاری به نحوی شکل خواهد گرفت که حداقل یک فرد آگاه به روند و ابزارهای طراحی خدمات در گروه حضور داشته باشد.
موضوع برنامه طبق روال هر سال از طرف شورای مرکزی و به صورت جهانی اعلام خواهد شد.
در روز اول پس از توضیحات اولیه، معرفی موضوع و آشنایی اعضای گروه ها، روند با ایده پردازی آزاد و توفان مغزی(Brainstorming) آغاز خواهد شد، ایده ها بر روی ورقه های کوچک به صورت نوشته یا طراحی سریع روی دیوارها اضافه خواهند شد و افراد می توانند بر اساس ایده های دیگران هم ایده های جدید بدهند. پس از اتمام مرحله ایده پردازی با کمک اساتید موضوعات ایده ها گروه بندی شده و بسته به علاقه اعضای هر گروه یک موضوع انتخاب و ادامه پروسه بر روی این موضوع صورت خواهد گرفت.
کار اولیه گروه، ایده پرازی خواهد بود که به صورت مستقل از گروه های دیگر انجام خواهد شد. تا ظهر روز اول گروه ها روند طراحی پایدار و ابزارهای طراحی خود را با کمک اساتید باید برگزیده باشند. ادامه روند می تواند داخل یا خارج از محل برگزاری ادامه یابد.
در نهایت صبح روز دوم گروه ها، پروتوتایپ نهایی خود را با کمک اساتید تصحیح می کنند و طرح های پروتوتایپ شده به صورت ارائه یکپارچه کامپیوتری روی وبسایت جهانی آپلود شده و تا ساعت ۱۷ روز دوم لینک ارائه ها به سایت مرکزی “دورهم برای طراحی خدمات سال ۲۰۱۴ ” فرستاده خواهد شد و پروتوتایپ ها در محل برگزاری به نمایش در خواهد آمد.
پروتوتایپ نهایی می تواند در قالب هرگونه نمایش کامپیوتری از طرح نهایی محصول و یا خدمت ارائه شود که در نهایت به خودی خود، گویای طراحی صورت گرفته باشد. این موارد می توانند بسته به سادگی یا پیچیدگی طرح نهایی در قالب یکی از گزینه های زیر باشد:
– فیلم یا عکس های شماره دار از نحوه تعامل با نمایش ساده و کاغذی طرح
– ارائه با نرم افزارهای رایج کامپیوتری
– عکس و فیلم از پیاده سازی در محیط محدود
– فیلمی از اعضای گروه که نحوه ارائه را نمایش می دهند
– وب سایت مجازی روی کامپیوتر برای نمایش خدمت و مراحل ارائه آن
– و هر روش خلاقانه دیگری که بدون توضیح جانبی گویای طراحی صورت گرفته باشد.

برای مشاهده نحوه ارائه تیم های شرکت کننده از ایران در سال ۹۰ می توانید به این لینک و سال ۹۱ به این لینک مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است این برنامه به هیچ عنوان رقابتی نبوده و تنها گردهم آیی است برای تجربه ای متفاوت، و تمامی کارهایی که به صورت نهایی پرزانته شوند در سایت اصلی معرفی خواهند شد.
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت جهانی برنامه مراجعه نمایید.

زمان برگزاری:
این برنامه به صورت همزمان با بیش از ۱۱۰ شهر در سراسر جهان، در روزهای پنج شنبه ۷ و جمعه ۸ اسفند ۹۳ در تهران، برگزار می گردد.

مکان برگزاری:
دانشگاه هنر تهران

شرایط و نحوه ثبت نام:
شرکت در این برنامه برای تمامی علاقه مندان آزاد است. افراد شرکت کننده باید لوازم طراحی مورد نیاز خود را همراه داشته باشند.
به تمامی شرکت کنندگانی که کار آنها در مرحله ی پایانی روی سایت جهانی قرار گیرد گواهی شرکت در برنامه، با امضای برگزار گننده جهانی، ارائه خواهد شد.
هزینه ی شرکت در برنامه ۷۰ هزار تومان، بابت برگزاری برنامه، ناهار و پذیرایی میان وعده دو روز و صدور گواهینامه می باشد، که باید تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۳ به کارت شماره ۶۲۱۹۸۶۱۰۱۲۹۹۵۴۷۷ بانک سامان، به نام حمید رضا نکویی اصفهانی واریز و سپس فرم ثبت نام تکمیل گردد. تکمیل فرم آنلاین ثبت نام برای تکمیل ثبت نام در برنامه الزامی می باشد.

این رویداد به پایان رسیده است.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

تاثیر طراحی خدمات در کسب و کار

تاثیر طراحی خدمات در کسب و کار

تاثیر طراحی خدمات در کسب‌وکار و خرده‌فروشی‌ها از فروشگاه‌های پوشاک ورزشی گرفته تا مبادلات ارزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *