خانه / اخبار / طراحی محصول با نام Taktil برای کودکان مبتلا به اوتیسم

طراحی محصول با نام Taktil برای کودکان مبتلا به اوتیسم

پائولا لارنس فارغ التحصیل دانشگاه Riga school of design and art، مجموعه ای از اشیا را طراحی کرده است که به کودکان مبتلا به اوتیسم با توجه به ادراک حسی آنها کمک می کند.

مجموعه Taktil شامل ۱۲ شی است که از ۸ ماده مختلف ساخته شده و حس متفاوتی را در زمان لمس آن توسط کودکان القا می‌کند.

به گفته لارنس اشیا taktil در طی دوران درمان استفاده می‌شوند و محرک‌ حسی مربوط به آنها شامل حس لامسه و تشخیص بافت شی می‌باشد. این شیوه به کودکان کمک می‌کند تا تمرکز داشته باشند، بر حساسیت‌های حسی غلبه نموده و تشویش و نگرانی را کاهش می‌دهد.

لارنس این اشیا را به سه سطح تقسیم می کند. سطح اول برای کودکان بسیار حساس است، سطح دوم برای کودکان رشد یافته که قدرت تشخیص توسط حس لامسه را دارا بوده می‌باشد و اشیا سطح سوم در شرایطی استفاده می‌شوند که کودکان دچار اضطراب و وحشت زدگی باشند.

اشیا این مجموعه از مواد مختلف از جمله سیلیکون، چوب، پلاستیک شفاف، آلومینیوم، چوب پنبه، موی خشک، نمد و کامپوزیت silkstone تشکیل شده اند.

این پروژه با هدف کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم با ایجاد تمرکز بیشتر و کاهش استرس در زندگی روزانه آنها می باشد. لارنس می‌گوید این طرح نوآورانه برای افراد ناتوان اهمیت بسیار زیادی دارد، این افراد نیاز به محرک لمسی دارند زیرا می‌تواند بر رشد مغز تاثیر گذارد و به طور بالقوه تغییرات مثبتی در زندگی‌شان ایجاد کند.

به کار بردن طراحی مناسب می‌تواند به تعامل افراد ناتوان در جامعه امروزی کمک کند که خود غنای جامعه را در پی دارد.

این طرح بر اساس تحقیقات لارنس می باشد که حاکی از آن است که از هر ۵۸ نفر یک نفر مبتلا به اوتیسم می‌باشد. او همچنین صحبتی با والدین کودکان مبتلا به اوتیسم داشته است، کسانی که نیاز به محصولات طراحی شده برای فرزندانشان دارند.

طبق گفته لارنس اشیایی که در حال حاضر در بازار موجود می‌باشند بسیار کلی بوده و بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم قادر به استفاده از آنها نمی‌باشند؛ این مشاهدات او را ترغیب به طراحی اشیایی که مخصوص این کودکان می‌باشد، کرد.

“هدف من طراحی اشیا صرفاً زیبا یا کاربردی نبود، بلکه باید نسبت به طراحی اجتماعی مسئول بوده و در این رده قرار گیرد”.

 پیش نمایش این پروژه در نمایشگاه طراحی لندن که بخشی از فستیوال ۲۰۱۸ طراحی لندن می باشد، ارائه شده است.

 

مترجم: نگین بزرگی‌نژاد، گزارشگر طراحی صنعتی

منبع: Paula Lorence designs Taktil objects for children with autism

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

عکس‌های جدید از طراحی مشعل المپیک ۲۰۲۰ توکیو

طراح ژاپنی Tokujin Yoshioka عکس‌های جدیدی از جزئیات طراحی مشعل المپیک ۲۰۲۰ توکیو منتشر کرده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *