خانه / اخبار / سوخت جدید برای اتوبوس!

سوخت جدید برای اتوبوس!

این اتوبوس جدید که در شهر بریستول انگلستان مشغول به کار شده است بی‌ دلیل نیست که `شماره ۲` نامیده می شود. این اتوبوس با سوختی کار می‌کند که از مدفوع انسانی‌ تهیه شده است. گاز طبیعی که در تانک این اتوبوس می سوزد نیز از زباله‌های غذایی تهیه می شود.

جالب این است که این سوختی که از مدفوع انسانی‌ تهیه می شود نه تنها بوی بدی نمی دهد بلکه به پاکی‌ هوای شهر نیز کمک می‌کند. پالایشگاه‌های که مدفوع را به سوخت تبدیل می کنند کاملا بدون بو هستند، و خود این سوخت نیز کاملا بی‌ بو است و در نهایت مانع سوخت دیزل و پخش دودهای آلاینده در هوا می شود.


یک اتوبوس معمولی‌ که دیزل می سوزاند ۴۰ نوع مواد آلاینده سمی را وارد هوا می‌کرد، از بنزن گرفته تا آرسنیک. در مقایسه، اتوبوسی که با سوخت تهیه شده از مدفوع کار می‌کند این آلاینده‌ها را تا ۹۷ درصد کاهش پیدا می کنند.
شرکت GENeco, که این سوخت را تهیه می‌کند، سالانه میلیون‌ها متر مکعب فاضلاب و ۳۵۰۰۰ تن زباله‌های غذایی را در یک پالایشگاه محلی تصفیه می‌کند. این زباله‌ها در اثر گرما، گاز متان طبیعی تولید کرده که مقداری از آن برای روشنایی حدود ۸۵۰۰ خانه استفاده می شود و بقیه آن برای سوخت این اتوبوس‌ها به مصرف می‌رسد.


سخنگوی این شرکت می‌گوید که برای سالیان سال ما فقط از این گاز برای تولید الکتریسیته استفاده می کردیم، اما تصمیم گرفتیم که مقداری از آن را برای خانه‌های محلی استفاده کنیم و به همین دلیل یک شبکه برق محلی ساختیم و همچنین یک ایستگاه سوخت گیری ساختیم که برای اتوبوس‌ها استفاده شود.

این سیستم هنوز به طور کامل دوست محیط زیست و پایدار نیست از آنجا که ما هنوز مقداری Co۲ به هوا وارد می‌کنیم. اگرچه میزان این CO۲ تا ۲۰-۳۰ درصد کمتر از اتوبوس‌های دیزلی است. این سوخت به مراتب ارزان تر از سوخت لازم برای اتوبوس‌های دیزلی- برقی‌ است، و از زباله‌های محلی استفاده کرده که در غیر اینصورت به زمین‌های بایر ختم شده و گاز متان آنها باعث آلودگی‌ هوا می شد.


این نوع اتوبوس‌ها کمک شایانی به پاکی‌ هوای انگلستان کرده و مهمتر اینکه افراد محله در تولید این سوخت سهیم هستند حتی ممکن است مسافر این اتوبوس در تهیه سوخت آن سهمی داشته است.
سهم غذا و زباله معمولی‌ یک مسافر این اتوبوس به طور سالانه می تواند سوختی برای حدود ۳۴ مایل برای این اتوبوس تولید کند. مسافرین یک اتوبوس اگر پر باشد می توانند به قدری سوخت تولید کند که از جنوبی‌ترین نقطه انگلیس تا شمالی‌ترین نقطه آن براند.


طراحی روی این اتوبوس به شوخی‌ و جدی نشان می دهد که سوخت این اتوبوس چطور تهیه می شود و توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی صفحه‌کلید برای افراد مبتلا به مشکلات بینایی یا ناتوانی‌های حرکتی

طراحی صفحه‌کلید برای افراد مبتلا به مشکلات بینایی یا ناتوانی‌های حرکتی

طراحی صفحه‌کلید تایپ‌کیس با هدف کمک به افراد مبتلا به مشکلات بینایی یا ناتوانی‌های حرکتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *