خانه / اخبار / توالت از جنس طلا به ارزش پنج میلیون دلار در کاخ ‘سورئال’ بلنهایم به سرقت رفته است

توالت از جنس طلا به ارزش پنج میلیون دلار در کاخ ‘سورئال’ بلنهایم به سرقت رفته است

یک اثر هنری که توالتی فرنگی از جنس طلا می‌باشد، در یک نمایشگاه واقع در کاخ بلنهایم ربوده شده است. این موضوع عدم پذیرش صاحب آن موریزیو کاتلن در رابطه با این که دزدی یک شوخی به سبک بنکسی بوده است را موجب شد.

این اثر هنری بنا به گزارش‌ها، بین پنج تا شش میلیون دلار ارزش دارد و بخشی از نمایشگاه انفرادی کاتلن تحت عنوان ‘پیروزی یک انتخاب نیست’ بوده است که قرار بود تا ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹ ادامه داشته باشد. بازدیدکنندگان برای دیدن و استفاده از این توالت، سه دقیقه رزرو می‌کردند.

یک اثر هنری که توالتی فرنگی از جنس طلا می‌باشد، در یک نمایشگاه انفرادی واقع در کاخ بلنهایم ربوده شده است.

طبق گفته مدیر اجرایی کاخ بلنهایم، دامینیک هِر، این اثر هنری طی یک حمله مسلحانه پر سرو صدا در ساعات اولیه روز شنبه ۱۴ سپتامبر در خانه تاریخی آکسفورد شایر به سرقت رفت.

با این وجود، گمانه زنی‌ها مبنی بر  این است که سرقت، تخریب عمدی اثر بوده است، مشابه شوخی هنرمند خیابانی، بنکسی که در زمان فروش اثر خود به نام ‘دختری با بالون’ آن را توسط دستگاه خردکن از بین برد.

کاتلن، هنرمند ایتالیایی این سرقت را تکذیب کرده و به خبرنگاران گفت که آرزو می‌کند این واقعا یک شوخی باشد.

این هنرمند در ایمیل خود به نیویورک تایمز عنوان کرده: “وقتی آنها مرا با این خبر از خواب بیدار کردند، ابتدا فکر کردم این یک شوخی است، چه کسی آنقدر احمق است که یک توالت دزدی کند؟ یک لحظه فراموش کردم که این توالت از طلا ساخته شده است”.

کاتلن با بیان اینکه “این حادثه از آنجا که شی سرقت شده توالت است، کمی سورئال به نظر می‌رسد، ولی با این وجود کاملا جدیست”، گفت “ای کاش این یک شوخی بود”.

یک اثر هنری که توالتی فرنگی از جنس طلا می‌باشد، در یک نمایشگاه انفرادی واقع در کاخ بلنهایم ربوده شده است.

طبق گفته هِر به رادیو بی بی سی۴، “کاتلن شوکه شده و ناراحت است، فکر می‌کند وسط یک فیلم جنایی است”.

از لحظه سرقت خبری از این اثر هنری نیست ، و با توجه به جنس آن این دلهره را ایجاد کرده که آب شده باشد.

براساس گزارش‌های بی بی سی، یک مرد ۶۶ ساله در رابطه با این سرقت دستگیر شده ولی با قرار وثیقه آزاد شده است.

کاتلن این اثر را به عنوان مزاح در مورد ثروت بیش از حد و ‘رویای امریکایی’ خلق کرد.

هِر در توضیحی به دزین گفته، “ما امیدواریم که بتوانیم این اثر ارزشمند هنری را بازگردانیم و عجیب است یک اثر هنری که رویای امریکایی را به تصویر کشیده  و چیز نابیست که می‌تواند در دسترس همگان قرار گیرد، ربوده شده و از دید عموم پنهان شود”.

“وقتی بهترین کار را به مخاطبانش نشان می‌دهی، درواقع ریسک میکنی. این ریسک تقریبا همیشه ارزش داشته است، ما حتی امروز هم این را می‌گوییم”.

وی گفت “ما امیدواریم که کار فوق العاده دوست عزیزمان موریزیو کاتلن با این عمل نابخردانه و بی معنی جاودانه شود”.

این اثر پیش از این سپتامبر ۲۰۱۶ در موزه گوگنهایم نیویورک ارائه شده بود، جائیکه توسط صدهزارنفر مورد استفاده قرار گرفت.

سال گذشته پس از اینکه این اثر توسط دبیر ارشد گوگنهایم به دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا پیشنهاد شد، به سرفصل خبرها تبدیل گشت.

طبق گفته جِس میلن، بازرس کارگاه این پرونده، از آنجائیکه این توالت به سیستم لوله کشی در کاخ بلنهایم (محل تولد رهبر جنگ جهانی دوم، وینستون چرچیل) متصل بوده است، این سرقت منجر به خسارت چشمگیر و جاری شدن سیل در خانه بسیار زیبا شد.

این هنرمند در ایمیل خود به نیویورک تایمز گفت: “امریکا از ۹۹ درصد، یک درصد بود و امیدوارم هنوز هم باشد، من می‌خواهم مثبت نگاه کنم و فکر کنم سرقت به نوعی یک عمل الهام گرفته از رابین هود است”.

منبع: $۵ million solid gold toilet stolen in “surreal” Blenheim Palace heist

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

گزارش رویداد هفته طراحی دبی ۲۰۱۷

هفته ی دیزاین دبی (Dubai Design Week 2017) روز ۱۳ نوامبر آغاز به کار کرد. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *