خانه / تازه ها / ده خودرویی که دنیا را تغییر دادند.

ده خودرویی که دنیا را تغییر دادند.

در این پست، ۱۰ خودرو با بیشترین بهم پیوستگی تاریخی، فرهنگی و صنعتی که توسط اعضای انجمن مورخان صنعت اتومبیل نامگذاری شده اند را معرفی می کنیم:
در تاریخ ۱۳۰ ساله اتومبیل، بسیاری از خودرو ها به طور عمیق دنیا را تغییر داده‌اند. درحالیکه سخت است تا از این تعداد کم، به عنوان تاثیرگذارترین‌ها یاد کنیم؛ این دقیقا کاری است که گروه منتخب مورخان صنعت اتومبیل اخیرا انجام داده اند. نتیجه تلاش آنها، مجموعه‌ای از ده خودرویی است که عمیقا بروی عملکردها، نقش آفرینی ها و زندگی های این دنیا تاثیرگذار بوده است.

طبق گفته آندرو بکمن (Andrew Beckman)، مسئول بایگانی موزه ملی استودبِیکر ” ما تقریبا در سه یا چهار مورد اول هم رای بوده ایم: فورد مدلT، بیتل، مینی وان و جیپ. ولی در این بین هیچگونه برتری وجود ندارد. رای هیچکس به طور کامل با دیگری مطابقت نمی کند.”

آیا شما با انتخاب آنها موافق هستید؟ ازشما دعوت می‌کنیم تا لیست انتخابی خودتان را براساس این لیست ارائه شده بسنجید.

۱)———————————————————————-

مدل T شرکت فورد نه تنها یکی از مهم ترین اختراعات در تاریخ خودرو سازی است، بلکه یکی از مهمترین اختراعات در قرن بیستم می باشد. مدل T زندگی بسیاری از امریکایی ها را تغییر داده است به این علت که، مالکیت خودرو را به طبقه متوسط آورد، دولت را برانگیخت تا جاده های بهتری بسازند و دستمزد کارگران خودرو سازی را دو برابر کرد. گفته می شود هنری فورد به کارگرانش بیشتر از رقبا دستمزد می داد تا هم آنها ماهیت تکرارپذیری کارشان را بپذیرند و هم استطاعت این را داشته باشند تا خودرو مدل T خودشان را بخرند. این خودرو از ۱۹۰۹ تا ۱۹۲۷ با فروش نزدیک به ۱۵ میلیون در بازار خودرو حکمفرما بوده است.

۲)———————————————————————-

خودرو بیتل در سال ۱۹۴۹ وارد امریکا شد و در ۱۹۵۰ به محبوبیت رسید. در صنعت اتومبیل سازی، بیتل تغییر بزرگی در تفکر ایجاد نمود. این خودرو در ابتدا با موتور ۴ سیلندر در قسمت عقب آن و صندوق در قسمت جلو زیر کلاهک کاپوت خودرو رونمایی شده بود. این وسیله نقلیه از هر لحاظ متفاوت بود، با شکل حبابی که برای دهه ها ماندگار ماند. این خودرو درواقع به مشتریان امریکایی فروخته می شد که علاقه ای به فورد یا خودروی GM نداشتند. بیش از ۲۱ میلیون خودرو بیتل تا زمان توقف تولید آن در سال ۲۰۰۳، ساخته شد.

۳)———————————————————————-

کاراون Dodge و مینی ون Polymouth Voyager که در سال ۱۹۸۴ رونمایی شد، از شکاف میان واگن استیشن خانوادگی و ون های شخصی بزرگ استفاده کرد. این وسیله نقلیه به سرعت به بزرگترین خودرو خانوادگی تبدیل شد. ورودی و خروجی این خودرو آسان تر از واگن استیشن بود. برای رانندگی راحت بود و موتوری که در جلو تعبیه شده، قسمت فشردگی(crumple zone) بهتری در زمان تصادف ایجاد کرده بود. همینطور، این خودرو به جای واگن استیشن ، تبدیل به یک نماد فرهنگی برای خانواده ها شده بود.

۴)———————————————————————-

جیپ های امروزی ممکن است به وسایل نقلیه چهار چرخ برای جاده های بیرون از شهر شناخته شده باشند، ولی در واقع نقش تغییر دهنده آن در جنگ جهانی دوم رخ داده بود.  به گفته سرهنگ دونالد کپس، در آن زمان جیپ ماشینی بود که فرماندهان، توسط آن یگان های خود را هدایت می‌کردند، تریلر های حاوی ذخیره های ضروری در میدان جنگ را حمل می کردند، خلبانان را به هواپیما انتقال می دادند، ژنرال ها و دریابان ها را به محل کارشان می‌بردند، قطعات توپخانه سبک را به میدان جنگ می کشیدند، یا به پرزیدنت روزولت این امکان را می‌دادند تا گروهان را بازدید کند. در طول جنگ،  با حضور جیپ،  اشخاص زحمتکش خاطراتی آفریدند که در ذهن میلیون ها امریکایی حک شده بود. جیپ در سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵ توسط شرکتهای Willys-Overland و  FordMotor ساخته شده بود.

۵)———————————————————————-

مدل Prius تویوتا اولین وسیله نقلیه هیبریدی صنعت اتومبیل سازی نبوده ، ولی با مشهور ساختن چرخ‌دنده الکتریکی، آغاز کننده دوره جدیدی بوده است. با استفاده از موتور الکتریکی، موتور گازوئیلی ۱۵۰۰ سی سی و ژنراتور، خودروی Prius به ظاهر کوچک توانست با نیروی محرکه کاملا الکتریکی یا ترکیب سوخت گازوئیلی و الکتریکی به کار افتد. درواقع این بازاری برای مشتریان نگران محیط زیست می باشد؛ کسانی که نسبت به نبود فضای رانندگی توسط خودروهای برقی پاک و شارژی هشیار بوده اند. این خودرو در سال ۲۰۰۰ در بازار امریکا وارد شد و در حدود ۵۶۰۰ عدد فروش داشت. قبل از ۲۰۱۲، این فروش به میزان سالانه ۱۴۷۰۰۰ رسید. در همان زمان این خودرو به جایگاه بالایی برای شهرتش در اعتبار با وجود چرخ‌دنده دوگانه اش، در میان مشتریانش رسید.

۶)———————————————————————-

کالکسه Oldsmobile سال ۱۹۰۱ برای داشبورد منحنی اش مورد توجه بوده است، ولی کمک اصلی اش به تاریخ اتومبیل این بود که این کالسکه اولین خودور موتوردار بود که به تولید انبوه رسید. در آن زمان ادعایش برای شهرت، ساده و قابل اطمینان بودنش بود. اگرچه داشبورد منحنی این کالسکه ایده ای سودمندگرا بوده ، ولی در اصل به منظور منحرف ساختن شن و خاک جاده ای از عابران به وجود آمده بود. ولی از یک موتور تک سیلندر با خنک کننده آبی استفاده می کرد که ۵/۴ اسب بخار توان داشت و گیربکسی با دو سرعت رو به جلو و یک عقب داشت. وزنش ۷۰۰ پوند بوده و سرعتش ۲۰ مایل بر ساعت و به مبلغ ۶۵۰ دلار فروخته می شد.

۷)———————————————————————-

میراث ماندگار Ford Mustang، تکنولوژی اش نبوده، بلکه موفقیتش در بازار بوده است. لی لاکوکا (Lee lacocca) مدیر عامل فورد، در نقش پدر Mustang، مخاطبان جوان خود را می شناخت و ظاهر خودرو، عملکرد آن و حتی نامش  را مناسب ساخت. این خودرو کاپوت کشیده اش و قدرت پیشنهادیش  را به طور برجسته نشان داد. یکبار که طرح قالبگیری شده بود، لی تبلیغات را شروع کرد، در نمایشگاه جهانی نیویورک خودرو را عرضه کرد و آگهی ها را در ۲۶۰۰ روزنامه در سطح کشور ارائه کرد. سرانجام عکس این خودرو بر روی جلد مجله تایم و نیوزویک قرار کرفت. قبل از ۱۹۶۵ از همه ی پروژه ها سبقت گرفته بود و رقم ۶۸۱۰۰۰ را شکست.

۸)———————————————————————-

خودرو های سری DS سیتروئن در تاریخ اتومبیل سازی برای دوراندیشی فنی حیرت انگیزش جالب توجه بوده است. این خودرو خصوصیاتی چون تعلیق خود تنظیم، حرکت با چرخ جلو، دیسک ترمز و طراحی آیرودینامیک را به طور برجسته نشان داد.  مخصوصا دیزاین این خودرو جالب توجه بوده است، که توسط محور جلویی پهن تر از عقبی و ظاهری فاقد پنجره مشبک، برجسته شده بود. محور تعلیق خود تنظیم کننده و مستقل این امکان را به خودرو می داد تا در هر زمانی که اراده می کرد، بالا و پایین رود. به طور تقریبی طی سال های ۱۹۵۵ و ۱۹۷۵، ۱.۵ میلیون نسخه از این خودرو عرضه شد؛ ولی ادعای اصلی آن برای شهرت این بود که بسیاری از خصوصیاتش بعدها توسط سایر تولیدکنندگان اقتباس شده بود.

۹)———————————————————————-

خودرو Mini در زمان ارائه اش در سال ۱۹۵۹ پیشگامانه و بدیع بود. خصوصیتی چون چرخدنده فشرده با محوریت حرکت چرخ جلو که برای میلیون ها خودروی کامپکت پیش رو مفید بوده است، را به طور برجسته نمایان ساخت. و به علت استفاده بهینه اش از فضا جالب توجه بوده است. نبود میله محرک این امکان را می داد که کف خودرو به ناگاه یکدست شود و اتاقک آن فضای بیشتری داشته باشد. Mini همچنین از لولاهای خارجی ساده و پنجره کشویی استفاده کرد تا پانل های درب توخالی را برای استفاده به عنوان فضای انباری گونه، آزاد بگذارد. این خودرو در طی سال‌های ۱۹۵۹ تا ۲۰۰۰ تولید می‌شده و به فروش ۵.۳  میلیون عدد رسید.

۱۰)———————————————————————-

امروزه تصورش سخت است ولی زمانی که خودرو کادیلاک تکنولوژی استارت الکتریکی خودکار را در مدل ۳۰ سال ۱۹۱۲ جای داد، تغییر بزرگی در تاریخ اتومبیل سازی ایجاد کرد. قبل از اینکه استارت الکتریکی آغاز به کار کند، صاحبان خودرو از هندل دستی برای روشن کردن موتور استفاده می کردند. مشکلات هندل دستی شامل شکستگی استخوان تا مرگ می‌شد. ظهور استارت خودکار همه این شرایط را تغییر داد، احتراق را به راحتی فشار یک دکمه کرد. با ورود استارت خودکار، خودرو های بنزینی ناگهان افزایش یافتند تا جایگزین کالسکه های اسب رو شوند، و فروش آنها شروع به اوج گرفتن کرد.

مترجم: نگین بزرگ نژاد گزارشگر طراحی صنعتی

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

همکاری BMW با برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر

همکاری BMW با برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر

شرکت بی ام و با همکاری برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *