خانه / جعبه دانش / پروژه های دانشجویی / خودروی مفهومی Autopool برنده مسابقهٔ Interior Motives Awards 2012

خودروی مفهومی Autopool برنده مسابقهٔ Interior Motives Awards 2012

مینا کثیری فر – متولد ۱۳۷۰
دانشجوی کارشناسی طراحی صنعتی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ورودی ۸۸
رتبهٔ تک رقمی‌ کنکور سراسری هنر ۸۸، عضو بنیاد ملی‌ نخبگان، برنده عنوان دانشجوی سال ۲۰۱۲ مجله Interior Motives

سیاوش جعفری جوزانی – متولد ۱۳۶۹
دانشجوی کارشناسی طراحی صنعتی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ورودی ۸۷
منتخب در مسابقه Interior Motives Awards 2010 در بخش بهترین طراحی بدنه، برندهٔ مسابقهٔ ملی طراحی خودرو سایپا، طراح و سرپرست پروژهٔ طراحی و مدلسازی داشبورد Metaphorm، برنده عنوان دانشجوی سال ۲۰۱۲ مجله Interior Motives
خودروی مفهومی Autopool به منظور ارائه پاسخی متفاوت، نو و مناسب تر به نیاز حمل و نقل، بر مبنا و شالودهٔ فرهنگی شهر بوداپست مجارستان و بخصوص فرهنگ Hitchhiking که در این منطقه متداول است شکل گرفت. این ایده در حقیقت تعریفی‌ ساختار شکنانه از فضای داخلی‌ خودرو می‌باشد که در آن صندلی به عنوان عنصری مستقل از خودرو تعریف می‌‌شود. به گونه یی که در سطح شهر ایستگاه‌هایی‌ تعبیه می‌‌شود که تعدادی صندلی‌ در خود جای‌ داده اند. عموم کاربران (مسافران) به این ایستگاه‌ها مراجعه کرده، روی یک صندلی‌ می نشینند و مقصد خود را مشخص می‌‌کنند. یک سیستم جامع هوشمند اولین خودرو شخصی‌ که مبدأ و مقصد مشابه با آن کاربر را دارد به طرف ایستگاه هدایت می‌کند.


مکانیسم و چیدمان Autopool به گونه یی طراحی شده که بتواند بدون نیاز به توقف، صندلی‌‌های حامل افراد را در مبدأ یا مقصدشان سوار یا پیاده کند.

به این ترتیب هر فردی که خودریی شخصی‌ خود را استفاده می‌کند، همزمان به حمل و نقل عمومی نیز کمک کرده و حتی با افراد جدید آشنا و با توریست‌ها ارتباط برقرار می‌کند. نوعی خودرو ی اجتماعی فرهنگی‌. یک سبک جدید زندگی‌.
البته لازم به ذکر است که این سبک زندگی‌ بر بستر فرهنگی بوداپست قابل اجراست و لزوماً ایده یی جهان شمول نیست.

این طرح در مسابقهٔ Interior Motives Awards 2012 در بخش بهترین طراحی فضای داخلی‌ مفهومی رتبه اول را به دست آورد و همینطور در بین برنده‌های ۸ بخش مسابقه نیزعنوان طرح منتخب سال را از آنِ خود نمود.
از ویژگی‌‌های دیگر این خودرو این‌است که با افزایش مسافر قابلیت اضافه شدن طول دارد و هیچ صندلی خالی‌ و غیر قابل استفاده در خودرو وجود ندارد در نتیجه خودرو در حالت بدون مسافر سبکتر بود و فضای کمتری اشغال می‌کند.

 

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

همکاری BMW با برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر

همکاری BMW با برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر

شرکت بی ام و با همکاری برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *