خانه / تازه ها / جهان‌محلی‌گرایی در طراحی خدمات

جهان‌محلی‌گرایی در طراحی خدمات

مجموعه مقالات دومین کنفرانس ملی طراحی خدمات| www.iransdc.ir
نوع پذیرش مقاله: پوستر

برای مشاهده گزارش کامل کنفرانس از این لینک استفاده کنید.

جهان‌محلی‌گرایی در طراحی خدمات و کاربرد مدل‌های فرهنگی در فرایند توسعه‌ی خدمات آنلاین

ایمان آزادگان
کارشناس ارشد طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

 

 

چکیده
در پیِ فرایندِ جهانی‌سازی در گذارِ چند دهه‌ی اخیر و گرایشِ طراحی به نقش‌آفرینی در گستره‌ای جهان‌شمول، تفاوت‌های فرهنگی و تمایزاتِ محلّی- منطقه‌ای، بیش از پیش آشکار شده و در نتیجه‌ی آن، گرایشِ تازه‌ای در طراحی، با عنوانِ «جهان‌محلّی‌گرایی»، از دلِ جهانی‌سازی پدیدار شده است. این گرایشِ مبتنی بر عواملِ میان-فرهنگی، می‌کوشد تا فراورده‌ی طراحی را، اعم از کالا یا خدمات – همچنان که از کیفیت و هویتی جهانی و فراگیر برخوردار است- با ویژگی‌های محلّی- منطقه‌ای هماهنگ کند و از طریقِ ارائه‌ی فراورده‌ای تجربه‌پذیر برای کاربرِ محلّی، ظرفیت‌های بالقوّه‌ی تازه‌ای را نیز برای صاحبانِ کسب و کار فراهم نماید. این پژوهش، نخست می‌کوشد تا با تعریفِ مفهومِ جهان‌محلّی‌گرایی و بررسی ریشه‌های‌ نظری و عملی آن در گفتمانِ طراحیِ معاصر، به شناسایی اهمیت آن در دنیای امروز بپردازد. سپس رابطه‌ی میان فرهنگ و طراحی خدمات از طریق معرفّی مهم‌ترین نظریه-مدل فرهنگی متداول در طراحی خدمات (مدل هافستد) مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت به مطالعه‌ی مدلِ شکاف‌های پاراسورامان و همکاران برای ورود عوامل میان-فرهنگی به فرایند طراحی خدمات می‌پردازد. روش تحقیق در این پژوهش، از نوعِ توصیفی-تحلیلی بوده و برای گردآوری و تحلیلِ اطلاعات، از معتبرترین مراجعِ کتابخانه‌ای و اینترنتی در زمینه‌ی جهان‌محلّی‌گرایی و طراحی خدماتِ میان-فرهنگی بهره برداری شده است. نتایجِ این پژوهش، می‌تواند در تحوّلِ نگرشِ طراحان خدمات از «طراحی کاربر محور» به سمتِ «طراحی کاربر محور» مفید واقع شده و در نتیجه، نگرش تازه‌ای را برای طراحی محتوای خدمات آنلاین متناسب با زمینه‌های فرهنگی ایجاد کند.

مشاهده این مطلب برای اعضای سایت امکان پذیر می باشد

مشاهده این محتوا فقط برای اعضای سایت امکان پذیر است . برای مشاهده این مطلب با استفاده از لینک در سایت وارد شده و یا با استفاده از لینکRegister در سایت ثبت نام نمایید.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

تاثیر طراحی خدمات در کسب و کار

تاثیر طراحی خدمات در کسب و کار

تاثیر طراحی خدمات در کسب‌وکار و خرده‌فروشی‌ها از فروشگاه‌های پوشاک ورزشی گرفته تا مبادلات ارزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *