خانه / اخبار / تحولی در لباسهای ورزشی

تحولی در لباسهای ورزشی

سیلیکون کششی می تواند سرآغازی برای پوشاک ورزشی هوشمندانه تر باشد.
همکاری Reebok با MC10 در طراحی لباس الکترونیکی به منظور نظارت بر عملکرد ورزشی.
نسخه قابل چاپ الکترونیک به روی سیلیکون قابل کشش که قدرت محاسباتی تراشه های سفت و سخت را دارد، می تواند راه خود را به پوشاک ورزشی Reebok در سال های آینده باز کند. Reebok باهمکاری MC10 – راه انداز الکترونیک انعطاف پذیر- در تلاش است تا نظارت بر سلامت ورزشکاران و عملکرد خود در آموزش و توانبخشی آنان را توسعه دهد.
Reebok و MC10 ، جزئیات محصولاتی را که در دست توسعه هستند فراهم نکرده اند. نمایندگان می گویند هدف این پروژه این است که رابط بین مردم و الکترونیک خود را ناپدید کند. Paul Litchfield که سرپرست طراحی پیشرفته Reebok است می گوید “ما می خواهیم با استفاده از فناوری الکترونیک نامرئی اطلاعات بیشتری را برای ورزشکاران فراهم کنیم.
پارچههایی با ترکیب الکترونیک در حال حاضر در دسترس هستند ، به عنوان مثال در سینه بند های ورزشی با استفاده از پارچه های رسانا، ضربان قلب یک زن ثبت میشود. اگرچه، این دستگاه ها باید به یک جعبه الکترونیک مرکزی که از تراشه های سفت و محکم ساخته شده است متصل شوند. در این سینه بندها ، جعبه های پلاستیکی قابل جابجایی به ساعت مچی سیگنال می فرستند.

مش الکترونیک چسبنده به لاستیک تعبیه شده و پیچیده در اطراف نوک انگشت دست مدل.

 

CMOS inverters با اتصالات سپرده بر روی پارچه. حرکت الکترونیک با پارچه هنگامی که خم می­شود.

 

David Icke مدیر عامل شرکت MC10 می گوید : لباس با ترکیب الکترونیک انعطاف پذیر می تواند مزایای زیادی نسبت به سیستم های موجود داشته باشد. اول ، الکترونیک می تواند بدون نیاز به هیچ پوششی کاملا به داخل پیراهن گنجانده شده ، یا به صورت عکس برگردان به طور مستقیم بر روی پوست قرار داده شود. انطباق این برچسب ها به بدن ، و افزایش سطح تماس انها با پوست می تواند به اندازه گیری های با کیفیت بالاتر منجر شود. و با استفاده از ترانزیستورهایی که می تواند سیگنال را تقویت و پردازش کند، ، الکترونیک قابل انعطاف می تواند با حساسیت بیشتر اطلاعات با ارزشتری را تحویل دهد. Litchfield میگوید:” لباس با ترکیب الکترونیک انعطاف پذیر مثل پوشیدن یک دستگاه با قطعات سخت متصل به بدن نیست ”
پوشاک ورزشی ،با ترکیب حسگرها و ریزپردازندهها ممکن است برای نظارت بر بسیاری از شاخص های سلامت یک ورزشکار استفاده شود ، از جمله اثرات بر بدن ، اطلاعات الکتریکی از قلب و سیستم عصبی،PH عرق ، فشار خون ، روش راه رفتن ، و فشار بر روی مفاصل. این برچسبها می توانند داده ها و اطلاعات مربوط به سوخت و ساز بدن و عملکرد های ورزشی را برای پخش و بررسی به دستگاههای دیگری بفرستند. MC10 می گوید محصولات آن ممکن است ظرف یک یا دو سال آینده وارد بازار شوند.
جان راجرز ، محقق پایه گذار MC10 ،و استاد علوم مواد دانشگاه ایلینوی ،مدلهایی از پردازندهها و دیودهای نوری را ساخته که بر روی سیلیکون و مواد نازک ، سبک ، انعطاف پذیر ، و حتی stretchyنصب میشوند. مانند تراشه های سیلیکونی متعارف ، این الکترونیک های انعطاف پذیر، سریع و قوی و موثر هستند. سایر الکترونیک های قابل انعطاف به جای سیلیکون ، بر روی هادی های آلی نصب میشوند ، هرچند آنها کندتر هستند و به قدرت بیشتری احتیاج دارند. با استفاده از این مواد آلی ، محققان در زیراکس نوار حسگری چاپ کرده اند که در داخل کلاه خود ارتش ایالات متحده سوار شده و قدرت انفجار ، دما و سایر داده ها را ثبت میکند.
دستگاههای MC10 ، نوارهای بسیار نازکی از سیلیکون را برش میدهد و آنها را بر روی لایه های انعطاف پذیر چاپ می کند. این شیوه اجازه می دهد تا این برچسبها به سطوح ناهموار مانند پوست انسان بچسبند. راجرز اشاره می کند که سایر محصولات در حال توسعه توسط MC10 شامل الکترونیکهایی می شوند که واسط بین بافت های ظریف درونی بدن و وسایل جراحی مانند کاتتر بالون قرار می گیرند. او می گوید “از نقطه نظر مکانیک و طراحی مواد، بسیاری از مسائل بنیادی مشترک برای استفاده از این تکنولوژی در داخل و خارج بدن وجود دارد.
خوان Hinestroza ، که سرپرست آزمایشگاه فناوری نانو پارچه در دانشگاه کورنل در ایتاکا ، نیویورک می گوید: همانطور که شکاف عملکرد بین تراشه های سفت و سخت و الکترونیک شروع به نزدیک شدن است ، ایده یک کامپیوتر پوشیدنی واقعیتر به نظر می رسد. او پیش بینی می کند که به زودی رابط بین الکترونیک و پوشاک ناپدید خواهد شد .

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

نگاهی به تلاش کشورها در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات

نگاهی به تلاش کشورها در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات با گذری بر پروژه‌های منتخب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *