خانه / دانلود / بررسی تفکر فروکاست گرا و تقابل آن با زیستارگرایی در مسائل طراحی صنعتی

بررسی تفکر فروکاست گرا و تقابل آن با زیستارگرایی در مسائل طراحی صنعتی

بررسی تفکر فروکاست گرا و تقابل آن با زیستارگرایی در مسائل طراحی صنعتی- موضوع کاربردی: ارائه راهکاری برای تسکین درد آستئوآرتریت زانو (OA)

ما در زمانی زندگی می کنیم که سهولت دسترسی به تکنولوژی، روش های پیشرفته ساخت و ابزارهای ساخت کامپیوتری، طراحان را به خلق انواع محصولات قادر می کند. ولی آیا واقعا چنین است؟

پاسخ این سوال طراحی است (Design now,490). با استفاده از طراحی می توان نیازهای بی شماری را مرتفع کرد و یا حتی نیاز جدیدی را به وجود آورد. اگر ابزارهای طراحی به درستی به کار گرفته نشوند، محصولاتی به وجود می آیند که جوابگوی نیازمندان به خود نیستند و باعث خواهند شد که کاربران به جای طراحان، وارد عرصه شده و چاره سازی کنند.

در گذشته، طراحان انتخاب های ساده ای را برای به کاربران خود نشان می دادند؛ ولی امروزه باید حتما به ماوراء محدودیت های پروژه توجه کرده و به منظور راهنمایی مشتریان خود، برای دستیابی به جواب سوال های بی شماری که حتی خود آن ها از وجود آن بی خبرند، راهکار دهند (Ibid, 490).

بنابراین، امروزه صرفا توجه به ابزارهای رایج ذکر شده به منظور حل مسئله ما را به محصول موفقی نمی رساند؛ زیرا طراحی صرفا فعالیتی تکنیکی نیست و زمینه آن روی اهمیت شناخت انسان و درک رفتار، آرزوها و احساسات انسانی است (Smart) (Design, 2001).

با ابزارهای متعددی طراحان بیشتر از کاربران و مشتریان خود به نیاز آن ها اشراف پیدا می کنند. بنابراین، برای حصول این منظور طراحان به پذیرفتن پرسپکتیویی گسترده نیاز دارند که زمینه تفکری مردم را از به کار بردن طراحی هایشان پیش بینی کند. چگونه طراحی جلوتر از زمان خود اجرا می شود؟ (Design, 490). چگونه موفقیت کامل را در برخورد با تمام کاربران به طور کامل کسب خواهند کرد؟ پیتر فیل جواب ساده تماس محیطی و توجه به بازار کسب و کار را جواب مناسب برای ادامه حیات طراحی می داند. در این مقاله توجه به نحوه تفکر در مواجهه با صورت مسئله سازنده، پرسپکتیو وسیعی است که محصول را یک گام جلوتر از کاربران قرار خواهد داد؛ زیرا نحوه تفکر در چگونگی نگرش و تصمیم گیری تاثیر مستقیم دارد و در نهایت تصمیم گیری درست به بیان راه حل مناسب منجر خواهد شد و این عملکرد فارغ از تعصب از جانب رویکردها و دستورالعمل های طراحی است. برای این منظور با مطالعه تاریخ فلسفه علم، شبیه ترین روش تفکری به ساختارهای طراحی را برای به چالش کشیدن چگونگی نگرش به مسائل طراحی برگزیده شده و آن تفکر فروکاست گراست که از جمله روش های تفکری بحث برانگیز در دنیابوده و مخالفان و موافقان زیادی دارد. این تفکر در علوم پایه و علوم انسانی بررسی شده؛ ولی در هنرها تا به حال بررسی نشده است.

 

نویسنده: احمد ندایی فرد، سمیه حجازی

نشریه جلوه هنر/ شماره ۱۱/ بهار و تابستان ۱۳۹۳

درباره ی محمد علی عابدی

محمد کارشناس ارشد طراحی صنعتی و چند سالی در حوزه لایتینگ مشغول طراحی است. او به مقالات مرتبط با تکنولوژی و هوش مصنوعی علاقه داشته و مایکروسافت را موفق ترین شرکت در حوزه تکنولوژی می داند. او هر سه شنبه، مقاله ای مرتبط با حوزه های دیزاین، کسب و کار، کارآفرینی و ... برای دانلود معرفی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *