خانه / دانلود / بازیکاری – نگاهی به شکل گیری مفهومی نو در عرصه فضای مجازی و کاربردهای آن

بازیکاری – نگاهی به شکل گیری مفهومی نو در عرصه فضای مجازی و کاربردهای آن

بازیکاری استفاده از تفکر بازی ساز و بهره گیری از مکانیزم ها، تکنیک ها و اِلِمان های بازی، به خصوص بازی های دیجیتالی، در بسترهای دیگری جز بستر بازی، برای بالابردن اشتیاق کاربران و ایجاد شادی، حل مسائل، بهبود فرآیند ها و یادگیری در آن بسترها می باشد.

ترکیب کردن فرایندها و مکانیزم های متداول در بازی، با فضای کار، به منظور جذاب تر کردن فعالیت های معمولی و جهت دادن به رفتار انسان در راستای اهداف سیستم، می باشد. این رویکرد که با هدف بهره گیری از انگیزه ها و محرک های انسانی نظیر رقابت، سرگرمی، شادی، شأن اجتماعی، نوع دوستی و … به کار می رود، درکلیت خود تازه نیست، اما به تازگی با عنوان بازیکاری (gamification) در فضای مجازی در قالبی نو و منسجم طرح، و رواج و کاربردهای متنوعی یافته است؛ به گونه ای که در مدتی کوتاه اغلب شرکت های بزرگ دنیا، در بخشی از فرآیندهای کسب و کار خود از این مفهوم استفاده نموده اند.

رشد این بحث و توجه به آن به حدی بوده است که کارشناسان و خبرنگاران فضای مجازی، اثربخشی این مفهوم را در دهه دوم هزاره سوم (آتی)، همسنگ تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی در دهه گذشته برآورد می کنند؛ همچنین پاره ای از محققان ورود این مبحث به عرصه آموزش و نوآوری را زمینه ساز انقلابی بنیادین در این زمینه ها می دانند.

شناخت و بررسی زوایای مختلف این رویکرد، همچون دیگر مفاهیم و رویکردهای نوین، اجتناب ناپذیر است و به واسطه کسب چنین آگاهی دقیق و همه جانبه ای است که مجموعه مدیریتی تصمیم گیر و اثر گذار در فضای مجازی کشور می تواند، براساس تحلیل فرصت ها و تهدید های برآمده از آن ، امکان برنامه ریزی، پیش دستی و بستر سازی لازم جهت مدیریت چنین پدیدارهای تازه ای را فراهم آورد.

کتاب بازیکاری به همت جناب آقای محمد فریمانی و توسط روابط عمومی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال منتشر شده و منبع خوبی برای شروع آشنایی علاقه مندان با مبحث گیمیفیکیشن است. علاقه مندان می توانند کتاب را از لینک زیر دانلود نمایند.

 

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی صنعتی چیست؟

اگر شما در این صفحه هستید بدون شک به دنبال دستیابی به تعریفی از طراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *