خانه / اخبار / اجاق گاز خلاقانه تبـّتی – Tibetan Stove

اجاق گاز خلاقانه تبـّتی – Tibetan Stove

یک دانشجوی خلاق توانسته با ایده ی خود چوب لباسی های مفتولی از کارافتاده خشکشویی ها را به یک اجاق گاز مناسب برای استفاده تبتی ها تبدیل کند.

این دانشجوی دانشگاه Emily Carr University of Art + Design با دید کاربردی به چوب لباسی های اطراف خود توانسته این ایده را پیاده کند. Lizz برای اتمام پروژه پایانی دوره تحصیل خود به مطالعه دو کتاب تأثیرگذار پرداخت، یکی کتاب Design for the other 90% نوشته Cynthia E.Smith و همینطور کتاب بسیار معروف Design for the Real Word نوشته Victor Papanek . درنهایت مطالعه این دو کتاب باعث شد که وی به طراحی محصولی برای مردم تبت بپردازد و آن محصول را هم اجاق گاز انتخاب کرد زیرا اجاق گاز های سنتی آنجا که بیش از نیمی از مردم از آن استفاده می کنند بسیار ناسالم و به لحاظ انرژی، غیرصرفه جویانه است. این اجاق گازها بخصوص برای استفاده در فضاهای داخلی بخاطر ایجاد گازهای سمی و عدم وجود تهویه مطبوع، مسموم کننده نیز می باشد.

ایده ی جدید ارائه شده دارای یک ساختار استوانه ای شکل پایدار است. در این طرح از ۶۵ قطعه مفتول فلزی که بصورت یک سازه به یکدیگر متصل شده اند، ساخته شده است. این طرح بگونه ای ارائه شده که حتی هر کسی می تواند با توجه به سلیقه و نظر خود ساختار این سازه را تغییر داده و درنهایت آن را بهتر نماید.

Lizz در ارائه طرح پایانی خود توجه را به این نکته جلب کرده است که در آمریکای شمالی بیش از ۳۰ هزار خشکشویی چوب لباسی های غیرقابل استفاده خود را به محل های مشخص شده تحویل می دهند که این میزان انبوه جمع آوری و دسته بندی شده، سپس به بصورت محموله های ۲۰۰ هزار تایی در کانتینر های ۴۰ فوت با هزینه ای بالغ بر ۳۵۰۰ دلار جابجا و به مراکزی که خریداری شده اند، منتقل می شود.
وی این آمار و ارقام ارائه شده را پتانسیل مناسبی برای اجرای ایده ی خود دانست و گفت این چوب لباسی ها می توانند توسط خود مردم منطقه (چوپانان و دامداران) دمونتاژ شوند و در محصولات مختلف مانند این این اجاق گاز مورد استفاده قرار گیرند.

Lizz نام این طرح را Thab گذاشته است و امیدوار است که این طرح نه تنها باعث سالمتر شدن زندگی مردم منطقه شود، بلکه به آموزش آنها نیز کمک شایانی نماید.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی پایدار محصولات بهداشتی FORGO

طراحی پایدار محصولات بهداشتی FORGO

طراحی پایدار محصولات بهداشتی FORGO استودیوی دیزاین سوئدی با نام “form us with love“، با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *