خانه / اخبار / آموزش طراحی محصول به روشی ساده

آموزش طراحی محصول به روشی ساده

معرفی و آموزش طراحی محصول با ارائه کارتِ بازی برای بازیگون سازی پروسه طراحی محصول

دیجیتال دتوکس یک نمونه کارت بازی به نام ‘پروسه خودت را بشناس’ را تولید و منتشر کرده‌است که به تیم شما کمک می‌کند پروسه طراحی محصول را درک کرده و محصولی ارائه نمایید که کاربرانِ هدف عاشق آن شوند.  آیا می‌دانید تیم‌تان می‌تواند محصولی ارائه کند که از پروسه درست به دست آمده باشد؟ یا می‌دانید دقیقاً قبل از رونمایی محصول شکست خواهید خورد؟ آیا تمام مراحلی که موفقیت شما را تضمین می‌کند را می‌شناسید؟
این بازی به شما کمک می‌کند پاسخ سوال ها را پیدا کنید. ۵ دقیقه برای یادگیری و ۳۰ دقیقه خود بازی زمان می‌برد و ۲ الی ۴ نفر می‌توانند در آن بازی کنند.
بازی شامل کارت‌های فرآیند و کارت‌های اجرا می‌باشد. کارت‌های فرآیند مراحل پروسه طراحی محصول را مشخص می‌کند، در حالی که کارت‌های اجرا شرایط اثرگذار روی پروسه را نشان می‌دهد.

آموزش طراحی محصول به روشی ساده

مدل دو الماس
بازی، پروسه طراحی محصول خصوصاً مدل دو الماسه که توسط شورای دیزاین ارائه شده را آموزش می‌دهد. این مدل از چهار فاز تشکیل شده است: کشف، تعریف، توسعه و ارائه.
فاز کشف آغاز کننده پروژه است و شامل تحقیق و دریافت بینش‌های مختلف از صورت مسئله می‌باشد. برخی عملکردها که در این فاز می‌گنجند، شامل تحقیقات بازار، تحلیل رقبا، تحقیقات فنی، تحقیقات کاربر و مطالعات اتنوگرافی می‌باشد.
فاز تعریف، ترکیب داده‌هایی که طی فاز قبلی به دست آمده، می‌باشد. اینجا هدف تعریف بریفی واضح می‌باشد که چالش اساسی طراحی را پوشش داده و چارچوبی برای آن معرفی می‌کند. در این فاز تیم به پرسونای UX و بازاریابی، فرصت‌های بازار،  استراتژی محتوا و غیره فکر می‌کند.
فاز توسعه جایی است که راه‌حل‌ها یا کانسپت‌ها خلق می‌شوند و شامل برندینگ، مولفه‌های UI، کپی رایتینگ، طراحی تعاملی و موشن می‌باشد. پروتوتایپ‌ها در این مرحله به منظور تست و تکرار طراحی ساخته می‌شوند.
فاز ارائه آخرین مرحله است؛ جایی که پروژه نهایی شده، اعتبار سنجی، تولید و راه اندازی می‌شود.

آموزش طراحی محصول به روشی ساده

طراحی کارت
همانطور که اشاره شد، این بازی شامل دو دسته کارت فرآیند و کارت اجرا می‌باشد. ۵۰ عدد کارت فرآیند در دسته مربوطه قرار دارد،  هر کارت فرآیند یک خروجی معرفی می‌کند که جزئی از چهار فاز است. توضیحی مختصر راجع به نیازمندی‌های آن خروجی و همچنین تعداد امتیازاتی که می‌توان با جمع آوری کارت به دست آورد، وجود دارد.
در دسته کارت های اجرا نیز ۵۰ عدد کارت موجود است. هر کدام از این کارت‌ها شرایطی معرفی می‌کنند که بر روی روند کار تاثیرگذار است و می‌تواند ترتیب خطی اسپرینت یا دست سایر بازیکنان را تغییر دهد.
بعد از چند بار تکرار ما به ساختار نهایی کارت‌ها، برد‌ها، طرح و تصویرسازی آنها می‌رسیم. همچنین چند بار آن را  تست کرده تا به امتیاز مطلوب برای هر کارت و همینطور کارت‌های لازم برای هر فاز مدل دو الماسه دست یابیم.

آموزش طراحی محصول به روشی سادهساختار کارت نهایی

آموزش طراحی محصول به روشی سادهنمونه کارت‌های اجرا

آموزش طراحی محصول به روشی سادهنمونه کارت‌های فرآیند

آموزش طراحی محصول به روشی سادهنمونه اولیه اسپرینت برد

نحوه بازی
هدف از این بازی کسب امتیاز بیشتر با جمع آوری کارت‌های فرآیند در سه اسپرینت است. بازی از سه اسپرینت تشکیل شده که در هر اسپرینت ده کارت فرایند بر روی اسپرینت برد برن داون قرار دارد.  بازیکنان در هر دور از یک کارت اجرا که در دستشان هست استفاده کرده و ترتیب خط اسپریت را تغییر می‌دهند. پس از آن بازیکنان در روز قریب الوقوع بعدی که بر روی خط اسپرینت قرار دارد، کارت فرآیند جمع می‌کنند تا نمایانگر آنچه تیم‌شان تا آن روز تحویل می‌دهد باشد.  اسپرینت تا آنجا ادامه می‌یابد که همه کارت‌ها برداشته شود. در پایان اسپرینت سوم، هر کس کارت با بیشترین امتیاز را جمع کند، برنده است.
هر بازیکن در نوبت خود می‌بایست:
۱.یک کارت اجرا را بازی کند (کارت‌های اجرا به کارت‌های فرآیند اجازه می‌دهد روی  اسپرینت برد به جلو و عقب حرکت کنند، یا کارتهای بیشتر بکشند و یا موارد دیگر).
۲. کارت های روز قریب‌الوقوع بعدی را در خط اسپرینت جمع‌آوری کنند (کارت‌های فرایند از امتیازات مختلفی برخوردار بوده که در گوشه پایین سمت راست نمایش داده شده است).
۳. کارت اجرای جدیدی بکشند

آموزش طراحی محصول به روشی ساده
بازی تا جایی ادامه می‌یابد که هیچ کارت فرآیندی بر روی اسپرینت برد برای فرد بعدی موجود نباشد. در این لحظه این اسپرینت تمام شده و اسپرینت بعدی شروع می‌شود.
زمانی که سومین اسپرینت هم تمام شد، هر بازیکن امتیاز موجود بر روی کارت فرایند و کارت اجرای خود را که می‌تواند به امتیاز کلی اضافه شود را می‌خواند. هر کسی امتیازش بیشتر بود، برنده است.

 

منبع: Creating a card game to gamify the Product Design Process

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

با این کیت ساده، هرکسی قادر به طراحی دیوار تعاملی است!

با این کیت ساده، هرکسی قادر به طراحی دیوار تعاملی است!

با این کیت[۱]‌ DIY ساده، هرکسی قادر به تبدیل دیوار به تاچ‌اسکرین و طراحی دیوار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *