معرفی کتاب طراحی اشیاء روزمره
نویسنده: دونالد نورمن
مترجم: مهدی مقیمی – احسان میزایی
انتشارات: کتاب وارش
توضیحات تکمیلی
بخشی از مقدمه مولف بر ترجمه فارسی کتاب:
خوشحال هستم که دوستان زیادی در ایران دارم، خوشحالم که کتاب طراحی اشیاء روزمره به زبان فارسی در اختیار همه آنها (همه شما) قرار خواهد گرفت. همچنین خوشحالم که دوستان ایرانی زیادی اینجا در ایالات متحده دارم، آنها نیز از خواندن این کتاب به فارسی لذت خواهند برد. میخواهم از مهدی مقیمی و احسان میرزایی به خاطر فراهم کردن این کتاب، و به خاطر پشتکار آنها در گرفتن اجازه ترجمه آن، و همچنین انتشارات من، بیسیک بوکز و همکار ادبی خود آژانس ساندرا دایکسترا به خاطر تلاش سختشان برای گرفتن اجازه رسمی برای این کار، کمال قدردانی را داشته باشم.
چرا اینقدر دشوار بود؟ آهان، این یک سؤال جالب طراحی است. از این کتاب لذت ببرید. متأسفانه، این کتاب زندگی شما را عوض خواهد کرد، و نه الزاماً در جهت بهتر شدن، از این پس دیگر نمیتوانید دری را باز کنید، چراغی را روشن کنید، یا بدون فکر کردن، شکایت کردن، و فکر کردن، از فناوری استفاده کنید. ولی به یاد داشته باشید که اگر مشکلی دارید اشتباه از شما نیست، تقصیر از طراحی بد است.
عناوین کتاب:
آسیب شناسی روانی اشیاء روزمره
- پیچیدگی وسایل امروزی
- طراحی انسان-محور
- اصول اساسی تعامل
- تصویر سامانه
- تناقض فناوری
- چالش طراحی
روان شناسی اعمال روزمره
- مردم چگونه کارها را انجام می دهند: شکاف های اجرا و ارزیابی
- هفت مرحله عمل
- تفکر انسان: عمدتاً ناخودآگاه
- شناخت و احساس انسان
- هفت مرحله عمل و سه لایه پردازش
- انسان به عنوان داستان سرا
- سرزنش اشتباه اشیاء
- به اشتباه خود را سرزنش کردن
- هفت مرحله عمل:
- هفت اصل اساسی طراحی
دانش در سر و در دنیا
- رفتار دقیق از دانش نادقیق
- حافظه، دانش در سر است
- ساختار حافظه
- مدلهای تقریبی: حافظه در دنیای واقعی
- دانش در سر
- مصالحه بین دانش در دنیا و دانش در سر
- حافظه در چندین سر، چندین وسیله
- نگاشت طبیعی
- فرهنگ و طراحی: نگاشت های طبیعی می توانند با فرهنگ تغییر کنند
بدانیم چه کنیم: محدودیت ها، قابلیت کشف، و بازخورد
- چهار نوع قید: فیزیکی، فرهنگی، معنایی، و منطقی
- اعمال کردن برآوردها، نشانگر ها، و قیدها بر اشیاء روزمره
- قیدهایی که موجب رفتار مطلوب می شوند
- قراردادها، قیدها، و برآوردها
- شیر آب: یک موردکاوی تاریخی در طراحی
- استفاده از صدا به عنوان نشانگر
خطای انسانی؟ نه، طراحی بد
- فهم دلیل وجود خطا
- تخلف های عمدی،
- دو نوع خطا: لغزش ها و اشتباه ها،
- دسته بندی لغزش ها،
- دسته بندی اشتباه ها،
- فشارهای اجتماعی و سازمانی،
- گزارش کردن خطا،
- تشخیص خطا،
- طراحی برای خطا،
- وقتی طراحی خوب کافی نیست،
- مهندسی انعطاف،
- تناقض اتوماسیون،
- اصول طراحی برای رویارویی با خطا
تفکر طراحی
- حل مشکل درست
- مدل دو-الماس برای طراحی
- فرآیند طراحی انسان-محور
- الآن به شما چه گفتم؟ ولی واقعاً آنطور کار نمی کند
- چالش طراحی
- پیچیدگی خوب است؛ آنچه بد است سردرگمی است
- استانداردسازی و فناوری
- از عمد اشیاء را دشوار ساختن
- طراحی: توسعه فناوری برای مردم
طراحی در جهان کسب و کار
- نیروهای رقابتی
- فناوری های جدید باعث تغییر می شوند
- چقدر طول می کشد که یک محصول جدید معرفی شود؟
- دو شکل نوآوری: تدریجی و بنیادی
- طراحی اشیاء روزمره:
- آینده کتاب ها
- وظایف اخلاقی طراحی
- تفکر طراحی و تفکر درباره طراحی
- سپاسگزاری ها
- مطالعه بیشتر و نکات
- مراجع
- پی نوشت
مرکز توزیع این کتاب: www.pizzabook.ir