اخبار

طرح کیسه های زباله سبز

English Version

هنگامی که طراحی پایدار، طراحی سبز، طراحی خدمات و مفاهیم دیگر از این دست، از کانسپت ها و پروژه های تحقیقاتی و دانشگاهی به ساده ترین شکل ممکن به زندگی روزمره انسان ها وارد می شوند!

شهرداری لینشوپینگ (سوئد) در همکاری با اداره جمع آوری زباله که مسئولیت تولید برق کشور را از زباله دارد، از آوریل امسال طرح کیسه زباله سبز را آغاز می کند. این طرح در اجرای پروژه ای است که در آن از زباله های آشپزخانه ای برای تولید بیوگاز برای مصرف سوخت وسایل نقلیه استفاده می شود. در این طرح از شهروندان خواسته می شود، زباله های مربوط به مواد غذایی و یا به عبارتی زباله های آشپزخانه ای خود را در کیسه های زباله سبزرنگ ریخته و در سطل های زباله بیاندازند. به این ترتیب تفکیک این زباله ها از بقیه زباله ها آسان تر خواهد بود.


برای آموزش شهروندان برای انجام این طرح در مرحله اول بروشوری به همراه قبض برق ارسال شده که در آن به زبان ساده مراحل کار تکنیکی توضیح داده شده است. اطلاعات تکمیلی در صفحه اینترنتی مربوطه نیز موجود می باشد.


این کیسه های سبز برای بار اول به خانه ها ارسال خواهند شد و بسته های بعدی از طریق شرکت های موجر آپارتمان ها و یا تعاونی های مسکن به دست شهروندان خواهند رسید. در مورد خانه های ویلایی نیز ساکنان با علامت گذاری سطل زباله منزلشان با یک کیسه سبز به راننده جمع آوری زباله محله شان اطلاع داده و بسته جدید را از او دریافت خواهند کرد.

این کیسه ها از کیسه های معمول زباله کوچک تر هستند تا زودتر پر و تخلیه شوند. به این ترتیب از بو گرفتن زباله ها جلوگیری می شود. از طرف دیگر این کیسه ها مانند کیسه های متداول دستگیره ندارند تا برای مقاصد دیگر غیر از زباله استفاده نشوند.

در آموزشی که به شهروندان داده می شود از آنها خواسته می شود که کیسه ها را دو بار گره بزنند.


مراحل کار نیز همراه با تصویر زیر چنین توضیح داده می شود که بعد از اینکه شهروندان زباله های آشپزخانه ای خود را در کیسه های سبز ریخته، گره زده و در سطل های زباله انداختند. این کیسه از دیگر زباله ها تفکیک شده به تاسیسات تولید بیوگاز ارسال می شوند و سپس بصورت سوخت برای اتوبوس ها و برخی اتومبیل ها استفاده می شوند.


در تاسیسات تولید بیوگاز نیز مراحل به این ترتیب است:


از تفاله های بازمانده بعد از تولید بیوگاز نیز برای تولید کود کشاورزی استفاده می شود.
برای آموزش نحوه تفکیک زباله ها برای کیسه های سبز نیز از تصویر زیر استفاده شده است.


لازم به ذکر است که طبق سیستم جمع آوری زباله این کشور زباله های پلاستیکی، کاغذی، فلزی و شیشه ای (رنگی و غیر رنگی) از طرف شهروندان بصورت تفکیک شده، در محل های مخصوصی که از طرف اداره جمع آوری زباله و تولید برق از آنها در هر محله ای تعبیه شده است، انداخته می شود. در این محل سطل زباله ای برای زباله های عمومی در نظر گرفته شده بود که زباله های آشپزخانه ای نیز در آن انداخته می شدند. با این طرح جدید زباله های آشپزخانه ای نیز عاری از زباله های دیگر برای مقاصد پایدار تفکیک خواهند شد.
آنچه در این طرح قابل توجه است نحوه آموزش شهروندان و آماده سازی آنها و شرایط برای اجرای یک طرح جدید است. طرحی که می تواند با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی شهروندان تغییرات بزرگ در راه حفظ محیط زیست را بوجود آورد.

برای دریافت بروشور انگلیسی این طرح اینجا کلیک کنید.

فایل ضمیمه:

GronaPasen_TKV_engelska1.pdf

منبع

گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

آخرین مقالات

فراخوان مسابقه طراحی برای کودک

فراخوان مسابقه طراحی برای کودک نگهداری از کودکان در خانه های آپارتمانی با متراژ کم،…

2 سال پیش

پنجمین دوره جامع طراحی محصول

پس از چهار تجربه موفق در برگزاری دوره آنلاین طراحی محصول، آکادمی یوزراکس اقدام به…

2 سال پیش

مجمع عمومی موسس انجمن صنفی طراحی صنعتی ایران برگزار شد

روز چهارشنبه 8 دی ماه 1400 ساعت 10 صبح، نمایندگان مجمع عمومی موسس انجمن صنفی…

2 سال پیش

چهارمین دوره جامع طراحی محصول آکادمی یوزراکس

پس از سه تجربه موفق در برگزاری دوره آنلاین طراحی محصول  آکادمی یوزراکس اقدام به…

3 سال پیش

طراحی برای کودک، طراحی برای آینده

اسباب‌بازی و محصولات کودک معمولاً به تاریخ مصرف کوتاهشان معروفند؛ به این معنا که به…

3 سال پیش

جشنواره ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی

ضرورت برگزاری: حرکت در مسیر خلاقیت و نوآوری نیازمند شناسایی فرصت های نو در فضای…

3 سال پیش