خانه / جعبه دانش / رویکرد طراحی احساس گرا در دنیای معاصر

رویکرد طراحی احساس گرا در دنیای معاصر

عنوان: رویکرد طراحی احساس گرا در دنیای معاصر

موضوع: طراحی احساس گرا

ترجمه و تالیف: نازیلا محمدقلیزاده

ویراستار علمی: دکتر سیدرضا مرتضایی

ناشر: فرهنگسرای میردشتی

توضیحات تکمیلی:
امروزه زندگی انسان ها بسیار پیچیده تر از گذشته گردیده و با پیشرفت پر سرعت تکنولوژی، توجه به احساسات و عواطف انسانی روندی نزولی یافته است و بسیاری از اشخاص معتقدند که زندگی بسیار خشک و تحمل آن در برخی موارد مشکل می باشد. اما در این میان، طراحان صنعتی که همواره در صدد بهبود محصولات و سیستم های مورد استفاده همگان هستند، قادرند تا روح و زیبایی از دست رفته زندگی را به واسطه طراحی صحیح و در نظر گرفتن جنبه های انسانی به آن بازگردانند.
طراحی بر اساس “احساس” یکی از رویکردهای نسبتاً نوین در دنیای امروز است که روز به روز بیشتر مورد توجه طراحان قرار می گیرد. توجه به احساسات و عواطف می تواند راه حل بسیاری از معضلات در زندگی باشد چرا که بخش اعظمی از تصمیمات ما در زندگی تحت تأثیر آنهاست و این را علم روان شناسی جدید به اثبات رسانیده است. در واقع بدون وجود احساسات، ما به موجوداتی خشک و بی روح مبدل خواهیم شد.

این کتاب ۴ بخش طرح ریزی شده است. بخش اول این کتاب گزیده ای از کتاب Emotional Design اثر دنالد نورمن، است. وی در این کتاب شرح می دهد که چگونه احساسات نقش مهمی در توانایی انسان برای درک جهان و اشیاء پیرامون او ایفا می کنند و طراحان از چه طرقی می توانند محصولات را به گونه ای طراحی نمایند که بر احساسات انسان تأثیر گذارده و بدین روش تعامل بهتری بین انسان ها و اشیا و سیستم ها صورت گیرد.

در بخش دوم این کتاب، رویکرد طراحی احساس گرا از دیدگاه سه تن از کارشناسان این زمینه – پاتریک جردن، رابرت بلیچ و پل بنت – مورد بررسی قرار گرفته و هر یک نقطه نظرات خود را درمورد تأثیرات احساسی محصولات به شکل یک گفتگو بیان می نمایند.
در بخش سوم، عملکرد دو شرکت موفق طراحی صنعتی در جهان، فراگ و زیبا مورد بحث قرار گرفته و نمونه محصولات موفق این دو شرکت همراه با شرح و توضیح به نمایش درآمده اند.
یکی از نکات جالب توجه این کتاب بخش چهارم است که به طراحان ایرانی و آثار احساس گرایانه آنان اختصاص دارد. در این بخش با ایده ها و محصولات تعدادی از طراحان ایرانی آشنا خواهید شد.
رویکرد طراحی احساس گرا در دنیای معاصر

فهرست مطالب:
بخش اول:
گزیده ای از کتاب طراحی احساس گرا
بخش دوم:
اندیشه و دیدگاه های صاحب نظران در مورد طراحی و احساس
بخش سوم:
مروری بر عملکرد شرکت های طراحی فراگ و زیبا
بخش چهارم:
معرفی آثار طراحی احساس گرایانه طراحان ایرانی

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

معرفی كتاب شناسایی نیازهای پنهان برای طراحی پیشرو

معرفی کتاب شناسایی نیازهای پنهان برای طراحی پیشرو

معرفی کتاب شناسایی نیازهای پنهان برای طراحی پیشرو نویسندگان: کیت گافین، فرد لمکه و اورزولا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *