شرکت طراحی و استراتژی جهانی فراگ از کارشناسان دفاترش در سراسر جهان خواست تا مشخص کنند که کدام گرایش تکنولوژیکی کلیدی در سال ۲۰۱۷ چگونگی زندگی و کار و تفریح ما را شکل می دهند؟ ما ۱۲ مورد را که با مجموعه های دیزاین بیشترین ارتباط را دارند انتخاب کرده ایم.
۱- مواد و مصالح سازنده ساختمانها هوشمندتر عمل خواهند کرد اما سخت تر نیستند.
در شهرهای هوشمند از یک سو بشدت نسبت به مصالح و لوازمی که بطور موثر از انرژی استفاده میکنند، حساسیت نشان می دهند، و از سوی دیگر در ساختمانها و بزرگراهها هم از موادی استفاده می شود که هوشمندانه عمل می کنند.با اشاره به الگوهای طبیعی می توان به این موارد اشاره کرد، متخصصین مواد و معمارها با استفاده از نوعی باکتری آجر ساخته اند، همچنین سیمانی درست کرده اند که دی اکسید کربن را بخود می گیرد و سیستمهای خنک کننده ای برای ساختمانها ساخته اند که بجز باد و آفتاب از هیچ سوخت دیگری استفاده نمی کنند.
این گرایش می تواند یک فرصت بسیار بزرگ برای شهرها باشد و همینطور برای صنایعی مانند مهمانداری که نیازمند مصرف مقادیر زیادی انرژی هستند. هتلهای مترو گلدن مایر (ام جی ام) وین و لاس وگاس سند همگی اخیرا مجهز به سیستمهای خورشیدی شده اند. بطور مثال، کمپانی های بزرگ اولین قدمها برای ایجاد زیرساختهای سازگار با محیط (دوستدار محیط زیست) برداشته اند تا هم برای کاهش هزینه ها و هم برای جلب مشتری هایی که به حفظ به محیط زیست حساس هستند اقدام کرده باشند. (اگنس پیرچلا،فراگ سان فرانسیسکو)
۲- غذاهایی با ترکیبات مصنوعی و شیمیایی و کشاورزی سلولی در مسیر راه خواهند بود.
نیاز روبه افزایشی برای راههای خلاقانه در سراسر جهان وجود دارد تا برای کاهش تصاعد گازهای گلخانه ای، تغییرات آب و هوا،افزایش خشونت، غذای مجانی و رقابت بر سر چگونگی مصرف پروتئین بدون درگیر کردن جانوران راهی پیدا شود. آنچه ما می بینیم این است که دو گروه متمایز محصول درحال شکل گیری هستند: یکی که در آن پروتئین های گیاهی استخراج شده و مجددا مهندسی شده و استفاده مجدد میشود برای محصولاتی شبه گوشت را شبیه سازی کنند. ما همچنین پیشرفت تکنولوژی را در مهندسی بافتها و اجرای زیست شناسی مصنوعی می بینیم تا غذاهایی مانند گوشت و تخم مرغ و لبنیات را در محیط ازمایشگاهی رشد دهند.
در سال ۲۰۱۷، طیف گسترده ای ازجایگزینهای گیاهی گوشت را در بازارهای محلی خواهیم دید.این محصولات فراتر از جایگاهی که امروزه برای فروش محصولات مخصوص افراد گیاهخوار طبقه بندی شده اند گسترش خواهند یافت و البته از همیشه خوش مزه تر خواهند بود.برای مصرف کننده احتمالا سوالی مطرح خواهد شد که آیا این بوقلمونی که برای جشن شکر گذاری هست از رویش یک دانه بدست آمده است؟ (آندره آس مارک دالن،فراگ آوستین)
۳- رباتها نرم تر خواهند شد.
امروزه رباتها سخت هستند، از فلز ساخته شده اند و خشک و محاسبه شده عمل میکنند.از وقتی که ما با رباتها در زندگی روزمره مان روبرو شویم نیاز خواهیم داشت که رفتارشان با ما بیشتر شبیه انسان و با حسی انسانی باشد.
در طی چند سال آینده ما مشاهده خواهیم کرد که رباتها نرمتر رفتار خواهند کرد و از موادی نزدیکتر به ساختار بدن انسان ساخته خواهند شد. هم اکنون نیز حرکتی در راه است تا رباتهای نرم را در برخی محصولات مانند پنجه رباتیک نرم جای بدهد. یک قدم پیش تر برخی از دپارتمانهای تحقیقات و توسعه در حال آزمایش با پلیمرهای فعالی مانند دی الکتریک الاستومر هستند که وقتی جریان الکتریکی به آنها وارد می شود تغییر شکل می دهند. ما استفاده از این ماده را در صنایع مختلفی خواهیم دید. به عنوان مثال ما میخواهیم که اتومبیل هایمان در اینده به رباتیکهایی مجهز شوند که امنیت ما را بالا ببرند و همچنین کمک کنند تا در امر حمل و نقل عملکرد بهتری داشته باشیم، در امر درمان رباتیک های نرم ممکن است هم به درمان بیماران و هم به پیدا کردن جایگاهی درون بدن در هنگام انجام اعمال جراحی کمک کنند.
انقلاب رباتیکهای نرم به کندی اما با وسعت زیاد صورت خواهد گرفت. از آنجا که قابلیت انعطاف رباتها و رباتیکها رو به افزایش است، آنها خواهند توانست در زندگی روزمره به شکلی زنده و پویا جای خود را پیدا کنند. (مارک فرودنبرگ،فراگ، سانفرانسیسکو)
۴- واقعیت مجازی کارایی زندگی را مختل خواهند کرد
همینطور که واقعیت مجازی به مسیر اصلی زندگی تبدیل می شود، محل برگذاری سرگرمیهای زنده وبازیکنان آن هم، همگی با هزینه پائین و تعامل بالا در اختیار افراد خواهد بود و آنها با راحتی کامل در منازل خود به این سرگرمیها می پردازند. برای جبران زیان ناشی از صندلی های خالی سالنهای نمایش و حتی به احتمال زیاد پیش فروش شدن نمایشها، صنعت سرگرمی راهی خواهد یافت تا بلیطهای واقعیت مجازی را بعنوان بهترین صندلیها برای مناسبتهای زنده در سال ۲۰۱۷ بفروش برساند. از تماشای بیانسه در میدان مدیسون گاردن گرفته تا تماشای لیگ قهرمانی یوای اف او و همچنین فهرستی از اجراهای قبلی واقعیت مجازی.
یک موضوع جذاب این است که ایده واقعیت مجازی به کاربر اجازه میدهد خود را در فضا و زمان جابجا کنند تا لحظات زیبایی را تجربه کند که احساس آنها را تازه کند. این تجربه مثل این است که فرد ذهن خود را به یک تعطیلات تفریحی ببرد. خالقان محتوای آن قادر خواهند بود که یک تجربه عملی با کیفیت بالا و هزینه پایین را در اختیار افراد بگذارند که در بازار اجتماعی باز بفروش می رسد. برای مصرف کنندگانی که از سخت افزار واقعیت مجازی برخوردار نیستند، جامعه می تواند در مراکز خرید یا ایستگاههای حمل و نقل و حتی مکانهای باز ایستگاههای واقعیت مجازی ایجاد کند.(پیت آوکمن و سونی کینگ، فراگ نیویورک)
۵- فضاهای ما متعلق به مشارکت کنندگان خواهند شد.
فضاها دیگر تنها محل زندگی و فعالیتهای شما نیستند، بلکه این فضاها خود مشارکت کننده هستند. با تکثیر سنسورهای ارزان قیمت که به راحتی در محیط جاسازی می شوند قادر به این مشارکت خواهند شد. دانش ماشینی مشخص می کند که هر کس چگونه از فضا استفاده می کند. این سنسورها سپس می توانند پشنهاد تغیر فضا برای تشویق رفتارهای جدید را مطرح کنند.
این تکنولوژی قابل استفاده در مراکز درمانی و تحقیقی، فروشگاهها، کارخانه ها، محل کار و حتی خانه ها است.بعنوان مثال در بیمارستانها این برنامه می تواند ترکیب بندی اتاقها را تغییر دهد، نشانه گذاریها را بروز کند و از نورپردازی و صداپردازی برای استفاده بیشتر بیماران استفاده کند. این عوامل می توانند بر اساس میزان استرس بیمار ، شرایط درمانی او و برنامه درمانی یا حتی برنامه ورزشی و سبک زندگی شخصی او تنظیم شوند. همینطور که این فضاها داده های بیشتری دریافت کنند و درجریان وضعیت بیمار و شرایط او قرار گیرند، قادر خواهند شد تا بیمارستان را با هزینه کمتر بسمت نتیجه بهتر برای بیمار هدایت کنند. (چاد لاندبرگ و جاد هالیدی، فراگ سیاتل)
۶- اتومبیلهای خودکار مانند ابرقهرمانها عمل خواهند کرد.
همه ما تابحال این خبر راشنیده ایم که: هر سال ۱.۲ میلیون نفر در سرتاسر جهان در اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند. اما اتومبیلهای خودکار بزودی به بازار می آیند تا جان ما را در برابر خودمان حفظ کنند. خوشبینانه می توان گواهی داد که بیش از ۹۰ درصد حوادث رانندگی در اثر خطای انسانی اتفاق می افتند، اما حتی تندترین طرفداران اتومبیلهای خوکار هم می دانند که این اتومبیلها که خودشان رانندگی می کنند هم گاهی اوقات دچار سانحه می شوند. پس چه میتوان کرد تا اتومبیل خودکار هم از حادثه دوری کند؟
در لحظه قبل از حادثه، یک اتومبیل خودکار باید با یک مانور کاملا تند و سریع و البته با روشی متفاوت با روش انسانها جان افراد را نجات دهد. تصور کنید که یک اتومبیل خودکار که در چراغ قرمز توقف کرده ممکن است بطور ناگهانی با غرش به تقاطع نزدیک یشود تا از برخورد با اتومبیل دیگری که بوسیله انسان رانندگی می شود و با سرعت بیش از حد از پشت سر نزدیک می شود جلوگیری کند. همین اتومبیل خودکار در شرایط گریز اضطراری حتی ممکن است قادر باشد که ترافیک را متوقف کند و چراغ را برای سمت مقابل به قرمز برگرداند تا بتواند وارد تقاطع شود.البته این درباره اتومبیل هوشمند نیست درباره اعمال هوشمند در ازدحام است بطور هماهنگ تا زندگی ها را نجات دهد.
این سرخطی است که باید در ماه پیش رو ملاحظه کرد: اتومبیلهای خودکار نمایشی قوی مانند یک شاهکار سینمایی بنمایش درمی آورند تا یک خانواده پنج نفره را نجات دهد. (مت کانوی، فراگ سیاتل)
۷- هوش مصنوعی هنرمند مورد علاقه جدید شما خواهد بود.
آزمایشگاه تحقیقات سونی سی اس ال اخیرا هزاران برگ از صفحات موسیقی را ساخته تا موسیقی بنام ماشین بابا تولید کند که بوسیله هوش مصنوعی ساخته شده و بوسیله یک انسان آهنگساز تصحیح شده است. ما در بازیهای ویدیویی تاثیر این کار را حس کرده ایم. از راهروهای سیاهچاله های اتفاقی دیابلو تا جهان بینهایت ویدیوی اکشن آسمان هیچکس. همچنین سان اسپرینگ یک فیلم کوتاه علمی تخیلی است که امسال برای اولین بار در جشنواره فیلم لندن تماما بوسیله هوش مصنوعی نوشته شد.
ترانه بیتلز اسکو ساخته کمپانی سونی مطمئنا یک تقلید رنگ باخته است که به اندازه کافی تاثیر گذار بوده تا بینندگانی در یوتیوب داشته باشد اما نه به اندازه ای که خود را به راس نمودار برساند. و سان اسپرینگ به عنوان یک کار سوررئال، یک آزمایش کوچک بود که بسط دادن آن مشکل بود. پس چه اتفاقی می افتد که یک آهنگ تبدیل به یک موفقیت میشود؟ یا یک فیلم بدام اسکار می افتد؟ چه وقت آرتیست محبوب شما مصنوعی است؟ این الگوریتمهای تقلیدی که ما پیدا میکنیم، آهنگهای پاپ مینویسند، فیلمهای کوتاه تولید می کنند شخص اول تیرانداز بیرون می آورند. فرآیند گسترده و متنوع ورودی یا مصرفی، زبان و تصورات عمیق و بعید گوشه های جهان فیزیکی و مجازی ما. این مرز خلاقیتهای جدید ما است. (زاچ مارلی و گرامی اشر، فراگ سیاتل)
۸- واقعیت مجازی ذهن ما را با انجام کارهای غیرممکن فریب می دهند.
واقعیت مجازی درمانی(وی آر تی) بترتیبی ذهن بیماران را منحرف می کنند که یک محیط چند حسی را بوجود می آورند که می تواند بعنوان درمان عمل کند.در ابتدا خواهیم دید که وی آر تی بیماریهای روانی مانند ترس و تشویش، اعتیاد و دیگر مشکلات را درمان می کند. اما خیلی زود قادر خواهد شد مشکلات فیزیولوژیک را حل کند و در درمانهایی مانند توانبخشی اعصاب به بیماران کمک کند.
میندمایز، یک فرد پیشگام در این فضا، درحال ساختن یک محیط مجازی برای بیمارانی است که سکته مغزی کرده اند، تا ارتباط بخشهای مختلف مغزشان دوباره برقرار شده و حرکت عضوهای از کار افتاده به آنها بازگردد. همینطور که خلق این محیط همه جانبه بیشتر متداول میشود،آزمایشها و تحقیقات در این محیط بیشتر خواهد شد و اکتشافات نشان خواهند داد که مغز چه کارهایی میتواند بکند.افرادی که در آینده تحت درمان شناخت رفتاری و حساسیت زدایی سیستماتیک باشند میتوانند انتظار داشته باشند که واقعیت مجازی تبدیل به مولفه مهمی در درمان آنها بشود.(کیل ولف،فراگ سان فرانسیسکو)
۹- پزشکی فرا دقیق و داده های زیاد ما را بسمت نتایج بهداشتی شخصی خواهد برد.
پزشکی تبدیل شده به یک رویکرد تک سایز برای همه. اما اگرما میتوانستیم درمان را براساس داده های فراوان که از بیمار و متخصصین سلامت ارزیابی کنیم آنگاه میتوانستیم بگوییم که این یک پزشکی دقیق یا یک پزشکی شخصی است. یک فرم جدید از مراقبت پزشکی براساس داده ها و محاسبات و دیگر ابزارها.
دانشگاه کالیفورنیا،سانفرانسیسکو یک پیشرو در پزشکی دقیق است. دکترهای آموزش دیده ای در آنجا هستند که گفتگوهای مختلفی با بیمارانشان میکنند تا درک بهتری از شرایط محیطی و اجتماعی و اقتصادی انها هنگام ابتلا به بیماری و همچنین درمان بیماری داشته باشند. پزشکی دقیق بجای شناخت علائم، تلاش خود را بر تمرکز روی درک مکانیسم بیماری و درمان آن گذاشته است.همچنین تمرکز بر روی عوامل محیطی و اجتماعی سلامت است چرا که آنها معتقدند این عوامل مانند کد پستی برای هر کسی متفاوت است.کسانی که درک درستی از تکنولوژی و همچنین اهداف پزشکی دقیق دارند،قادر خواهند بود با دادن برنامه های کاری برای تفسیر و ارتباط داده ها ارزشهای جدیدی درزنجیره ارزشهای پزشکی جدید بوجود آورند.(آلیسون گرین-شوپ،فراگ سان فرانسیسکو)
۱۰- خط اتصال در گوشها خواهد بود.
از اوایل دهه ۱۹۸۰ ارتباط متقابل انسان و کامپیوتر در درجه اول بر ارتباط گرافیکی با کاربر بنا شده است. باوجود این ترکیبی از فرسودگی صفحه نمایش و تکنولوژی که خود را در تمام عرصه ها از خانه تا اتومبیل جا داده اند نیاز به نوع جدیدی از ارتباط در ورای قدرت بینایی آشکار میکند. بعنوان مثال کمپانی های اتومبیل سازی تلاش کرده اند تا با استفاده از سرگرمیهای شنوایی چشم راننده را روی جاده نگهدارند(غافل از اینکه همین میتواند بیش از آنچه خیلی ازماها فکر میکنیم باعث حواس پرتی راننده میشود) لوازمی مانند هیر وان که یک سیستم شنیداری بی سیم است پتانسیل استفاده از واقعیت از خلال صدا را افزایش میدهد. اخیرا اپل از یک ایر پاد پرده برداری کرد که احتمالا قرار است همه جا تجربه صوتی را میسر کند. اپل این سیستم را برای یکی از بزرگترین جمعیتهای مصرف کننده در جهان طراحی کرده. ۲۰۱۷ سال (AUI) ارتباط صوتی کاربر خواهد بود.(کریستین تدروویچ، فراگ سان فرانسیسکو)
۱۱- drone بدون سرنشین برای مقاصد خوبی استفاده خواهند شد.
رواندا در حال ساختن اولین فرودگاه برای drone بدون سرنشین جهان است تا دارو را بسرعت بسمت افراد نیازمند آن به پرواز درآورند. بجای ماهها صبر برای ساخته شدن جاده به نقاط دور از شهرها، درون میتواند در شرایط بحرانی کمکهای قابل توجهی را برای آنها فراهم کند. این نمونه ای است از حرکت گسترده تری که در کشورهای پیشرفته و کشورهای درحال پیشرفت در دنیا در اتفاق می افتد: درون ها برای اهداف خوب
بسیاری از نوآوران این حرکت از مقامات دولتی یا بنیادهای بزرگ نیستند،آنها شهروندان معمولی هستند با چند هزار دلار پول. شهروندان قادر هستند تا آزمایشهایی در زمینه این تکنولوژی قدرتمند اما مقرون بصرفه انجام دهند تا خود تجربه کنند که چگونه می توان آن را برای اهداف خوب بکار برد، مثلا در زمینه شناسایی شکارچیان غیر قانونی یا پیدا کردن کودکانی که پس از وقوع زلزله در زیر آوار گیر کرده اند.
درون ها انجام کارهای بشردوستانه را مقرون بصرفه ساخته اند درصورتی که قبلا این نوع اقدامات فقط با سرمایه گذاری موسسات بزرگ و تکنولوژی ماهواره و هلیکوپتر امکان پذیربود. تعریف درون هواپیمای بدون سرنشین است اما در واقع در پشت پرده یک شخصی هست که آنرا بسمت آنچه که این هواپیماها میتوانند برای مردم نیازمند انجام دهند هدایت میکند. و امسال تعداد افراد بیشتری را خواهیم دید که تمایل دارند از این توانایی استفاده کنند.(لیلیان تسه، فراگ لندن)
۱۲- ما از یادگیری ماشینی خواهیم آموخت.
یادگیری ماشینی برای سالها بطور ثابت در لیست گرایشهای تکنولوژی بوده است. اما در سال جاری ما آنچه که از تعامل با یادگیری ماشینی می توانیم بیاموزیم را خواهیم پذیرفت.
پیروزی آلفاگو که یک برنامه کامپیوتری برای بازی تخته ای است برانسانی که بزرگترین بازی کن گو در دنیا است، بنام لی سدول، علامتی است که نشان می دهد فراگیری ماشینی تا چه حد پیش رفته است. در عین حال افرادی که بوسیله آلفا گو تعلیم می بینند و در مقابل آلفاگو بازی میکنند بازکن های قویتری خواهند شد. درحال حاضر ما بطور غیر مستقیم در حال یادگیری از الگوریتمها بشکلی دیگر هستیم، چه بوسیله تصحیح سلیقه موسیقی خودمان وقتی به برنامه های موسیقی اسپاتیفای کمک می کنیم تا الگوریتم خود را تصحیح کند، یا با آموختن درباره مغز بوسیله مشاهده شبکه عصبی که کار آموختن را در مغز انجام می دهند.
در آینده هر گاه ما به رفتار مردم و انتخابهای آنها برای کمک به یادگیری ماشینی توجه میکنیم، همزمان راهی را که انسانها از ماشین می آموزند را هم خواهیم پذیرفت. آیا مشاهده اینکه یک کامپیوتر ارتباط بین کلمات را جعل میکند ما را نویسنده خلاقتری خواهد کرد؟ چطور میشود اگر ما بتوانیم به یک کودک و یک کامپیوتر بیاموزیم که همزمان باهم ترجمه کنند؟
یادگیری از فراگیری ماشینی میتواند یک تاثیر فوری داشته باشد بر اینکه ما درباره آموزش و تعلیم چگونه فکر میکنیم و پرورش اینکه چگونه میتوانیم به همزیستی آموزش ماشینی وآموزش انسانی نزدیک شویم.(ربکا بلوم، فراگ سان فرانسیسکو)
فراخوان مسابقه طراحی برای کودک نگهداری از کودکان در خانه های آپارتمانی با متراژ کم،…
پس از چهار تجربه موفق در برگزاری دوره آنلاین طراحی محصول، آکادمی یوزراکس اقدام به…
روز چهارشنبه 8 دی ماه 1400 ساعت 10 صبح، نمایندگان مجمع عمومی موسس انجمن صنفی…
پس از سه تجربه موفق در برگزاری دوره آنلاین طراحی محصول آکادمی یوزراکس اقدام به…
اسباببازی و محصولات کودک معمولاً به تاریخ مصرف کوتاهشان معروفند؛ به این معنا که به…
ضرورت برگزاری: حرکت در مسیر خلاقیت و نوآوری نیازمند شناسایی فرصت های نو در فضای…