این مکعبهای کوچک (Sifteo) تفکر بازیهای رو میزی را متحول میسازند.
موفقیت این مکعبهای کامپیوتری کوچک، بی سیم و حساس به حرکت، به خاطر طراحی بسیار هوشمندانه آنان توسط شرکت طراحی و مشاوره New Deal Design واقع در سن فرانسیسکو است (تجسم کنید که قطعات لگو-مانند با تکنولوژی iphone ترکیب شوند).
این شرکت ایده اولیه این مکعبهای هوشمند را از دانشجویان کارشناسی ارشد MIT گرفت و سپس آن را به یک محصول بانمک و دوست داشتنی و در عین حال زیبا تبدیل نمود که حدود ۱۴۹ دلار قیمت دارد. این وسیله نه چندان گران برای افراد مسن و همچنین کودکان طراحی شده است. این محصول به گونه ای طراحی شده که نیازی به واکنش و صدای ناهنجار استفادهگر ندارد. یک مساله مهم در مورد Sifteo این است که این محصول نه فقط یک اسباب بازی است، بلکه یک زمینه جدید برای محاسبات کامپیوتری است.
هیچ محصولی مشابه بلوکهای Sifteo در بازار مصرف موجود نمیباشد. این مکعبها که در یک سری به بازار میآیند، قادرند به طور بی سیم باهم و همچنین یک کامپیوتر مرکزی ارتباط برقرار کنند. استفادهگر یک بازی یا برنامه آموزشی را دانلود میکند، سپس نحوه بازی را با چیدمان این مکعبها مشخص میکند؛ مثلا با چیدن آنها روی هم میتواند تلفظ و نحوه نگارش یک کلمه را تمرین کند، معادلات ریاضی را حل کند و یا با کنار هم قرار دادن آنها راه را به پنگوئنی که در حال فرار است نشان دهد. زیبایی و هوشمندی این اسباب بازی در این است که نحوه فرایندها و محاسبات کامپیوتری را به طور خارجی در معرض نمایش قرار میدهد. خیلی از ما به منطق محاسبات کامپیوتری آشنا هستیم اما هیچگاه آنها را نمیبینیم.
شرکت New Deal ابتدا با بررسی مسائل ساده کاربری آغاز کرد. ابتدا آنها یک دکمه فشاری که صفحه نمایش را روشن میکند را به این وسیله اضافه نمودند، که برای استفاده کنندگان امروزی بسیار آشناتر است. آنها همچنین یک بلوک را برای شارژ کردن اضافه نمودند که قادر است ۶ مکعب را به طور همزمان شارژ کند. شیاری که در کف این مرکز شارژ وجود دارد به استفاده گر اجازه میدهد که USB خود را به آن متصل کرده و از این طریق مکعبها را به اینترنت متصل نماید، و روکش پلاستیکی شفاف این مرکز شارژ را به کیف حمل این مکعبها تبدیل کرده است.
به خاطر اینکه این مکعبها همواره در دستان استفاده گر قرار دارند، احساسی که استفاده گر از در دست گرفتن آنها میکند یکی از اولویتهای اساسی در مرحله طراحی بود. این مکعبها روکشی براق و پلاستیکی دارند، گوشهها و لبههای آن گرد شده است. این مکعبها به اندازه کافی سنگین هستند که وقتی در دست گرفته میشوند محکم به نظر برسند (بیشتر به نظر یک کامپیوتر میرسند تا یک اسباب بازی ارزان پلاستیکی). عدم وجود یک تعریف مشخص بین سطح رویی و کفی باعث میشود که استفادهگر آزادانه تر با این وسیله بازی کند و شیوههای مختلف چیدمان را امتحان کند. یک لبه بسیار ظریف بر روی سطح رویی بدون اینکه هیچ گونه لبه تیز و سختی را ایجاد کند، باعث محافظت از صفحه نمایشگر میشود.
این شرکت همچنین تمام تلاش خود را بکار بسته که این مکعبها را تا اندازه ای که امکان دارد کوچک کند. طبق گفته طراح یک تغییر بسیار ناچیز میتواند در دریافت نهایی شئ توسط استفادهگر تاثیر زیادی بگذارد. به گفته او تفاوت بین ۴۰ میلی متر و ۴۲ میلی متر باعث تغییر حجم بین ۱۰ تا ۲۰ درصد میشود. شما کاملا میتوانید این تغییر را در دستانتان احساس کنید. از سوی دیگر جا دادن تمام وسایل الکترونیکی داخل یک مکعب کوچک کار ساده ای نیست. در نهایت این مکعب در اندازه ۴۳ در ۴۳ میلی متر مربع ساخته شد.
در مورد طراحی بسته بندی این محصول: طراحان این محصول میخواستند که توجه قشر جا افتاده ای را به خود جلب کنند، بنابرین از استفاده از رنگهای بسیار پرهیز کردند و سعی نمودند با استفاده از یک طراحی ساده به طور گرافیکی ارتباط این مکعب ها با یکدیگر را نمایش دهند.
جالبترین قسمت داستان طراحی این محصول این است که شرکت طراح به خود این زحمت را نداد که به تحقیقات در مورد استفاده کنندگان بپردازد. این شرکت به سادگی فرض کرد که آنها میخواهند محصولی را بسازند که همه دوست داشته باشند. طراح میگوید که آنها میخواستند وسیله ای را بسازند که از تکنولوژی بسیار پیشرفته برخوردار بوده و نمونه مشابه آن وجود خارجی نداشته باشد، بنابراین مردم هیچگونه ارتباط قبلی با این وسیله نداشته اند؛ در نتیجه تحقیق و پرس و جو از آنان ضروری به نظر نمیرسید.
این مکعبها تا پایان امسال در اختیار عموم قرار خواهند گرفت.
فراخوان مسابقه طراحی برای کودک نگهداری از کودکان در خانه های آپارتمانی با متراژ کم،…
پس از چهار تجربه موفق در برگزاری دوره آنلاین طراحی محصول، آکادمی یوزراکس اقدام به…
روز چهارشنبه 8 دی ماه 1400 ساعت 10 صبح، نمایندگان مجمع عمومی موسس انجمن صنفی…
پس از سه تجربه موفق در برگزاری دوره آنلاین طراحی محصول آکادمی یوزراکس اقدام به…
اسباببازی و محصولات کودک معمولاً به تاریخ مصرف کوتاهشان معروفند؛ به این معنا که به…
ضرورت برگزاری: حرکت در مسیر خلاقیت و نوآوری نیازمند شناسایی فرصت های نو در فضای…