اخبار

حل مشکل بسته بندی سس و مواد مشابه

حتماً تا به حال در شرایطی قرار گرفته اید که بخواهید با قوطی‌ها و بسته بندی‌های مختلف، از سٔس سالاد گرفته، تا سٔس گوجه، خمیر دندان، چسب‌های مایع، و خیلی‌ چیز‌های مشابه کلنجار بروید تا باقیمانده‌های آن را از قوطی و یا بسته آن بیرون بکشید. خیلی‌‌ها هم روش‌های جدیدی ابداع می کنند تا حداکثر استفاده از ماده باقیمانده را بکنند، از لوله کردن تیوپ خمیر دندان گرفته تا سرو ته نگاه داشتن قوطی سٔس در یخچال و غیره. بالاخره MIT راه حل جدیدی را برای این مشکل ارائه می دهد. محققان این دانشگاه ماده ای به نام LiquiGlide را اختراع کرده اند که به شدت لغزنده است و می‌توان از آن به عنوان پوششی بر روی تمامی‌ سطوح استفاده کرد Dave Smith, دانشجوی دکترا که سرپرستی این پروژه را به عهده داشت با این هدف تحقیقات خود را آغاز کرد که بتواند ماده ای به وجود بیاورد که باعث شود سٔس گوجه به راحتی‌ آب از شیشه خود بیرون بیاید و از این طریق از به هدر رفتن میلیون‌ها تن مواد غذایی جلوگیری کند.

از آن زمان به بعد، Smith دانشگاه MIT را ترک کرده و تیمی از مهندسان مکانیک و متخصصان نانو تکنولوژی را گرد هم آورده است و در تلاش است که این ماده را به شرکت‌های مواد غذایی و بهداشتی بفروشد. وی همچنین در تلاش است که چگونه می‌توان این ماده را در زمینه‌های دیگری همچون صنایع پزشکی‌، تولیدات، و حتی حمل و نقل به کار بگیرد.

وی تمایلی به صحبت دربارهٔ فرمول این محصول ندارد و فقط به اختصار اشاره می‌کند که این ماده همچون اسفنج می ماند و به محض اینکه مایع را جذب می‌کند مثل یک روغن روان کننده عمل می نماید. بنابرین، پوششی از این ماده بر جدار داخلی قوطی باعث می شود که محتوای قوطی به آن نچسبیده و به روی آن بلغزد. از آنجایی که این ماده کاملا بدون طعم و بو است و هیچ نوع ماده مضری در آن به کار نرفته است از آن می‌توان در موارد بسیار دیگری نیز بهره برد، از قوطی‌های رنگ گرفته تا قوطی‌های مایع ماشین لباس شویی.

این ماده از جهت بسیاری به محیط زیست و همچنین کاربران، کمک می نماید. به طور مثال باعث می شود که کاربر تمامی‌ محتوای یک بسته را استفاده کرده و دور ریز مواد را به حداقل می‌رساند. مثلا کاربر هیچوقت نمی‌تواند بین ۱-۱۳% باقیمانده خمیردندان را بیرون بکشد و مجبور می شود آن را دور بیندازد و در مجموع باعث می شود که کاربران قوطی‌های کمتری خریداری کنند. همچنین این ماده میتواند به شدت در طراحی بسته بندی مواد مختلف تاثیر گذار باشد. به این خاطر که در حال حاضر بسیاری از بسته بندی‌ها طوری طراحی شده اند که به ماده داخل آن کمک کنند که به راحتی‌ بیرون بیاید. با استفاده از این ماده ممکن است که دیگر نیازی به خیلی‌ از پمپ‌ها و درب‌های غیر ضروری نباشد.

اگرچه کاربرد این ماده از آشپزخانه آغاز شده اما به آن ختم نمی‌شود. این شرکت آینده‌ا‌ی را برای این ماده ترسیم می‌کند که کمک می‌کند تمام مواد به راحتی‌ در لوله‌ها جابجا شوند، و یا اینکه خون و یا سایر مواد تزریقی به راحتی‌ از سرنگ‌ها خارج شوند. این شرکت پیش بینی‌ می‌کند تا ۲۰۱۵ این ماده در اختیار بازار قرار بگیرد. در حال حاضر این شرکت در حال مذاکره با صنایع مختلفی‌ است که تمایل به استفاده از این پوشش در محصولات خود دارند. در حال حاضر این شرکت این ماده را برای مشتریان مختلف به طور اختصاصی تولید کرده و طوری آماده می نماید که به سطح محصول آنها بچسبد. بنابرین پوششی که داخل خمیر دندان به کار می رود ممکن است با پوششی که داخل قوطی رنگ به کار رفته کمی‌ فرق داشته باشد.

حال که این ماده در دسترس طراحان است باید دید که چطور از آن در طراحی نسل بعدی بسته بندی‌ها استفاده می کنند تا مواد کمتری به هدر برود و آسایش بیشتری را برای کاربر فراهم گردد.

منبع

گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

آخرین مقالات

فراخوان مسابقه طراحی برای کودک

فراخوان مسابقه طراحی برای کودک نگهداری از کودکان در خانه های آپارتمانی با متراژ کم،…

2 سال پیش

پنجمین دوره جامع طراحی محصول

پس از چهار تجربه موفق در برگزاری دوره آنلاین طراحی محصول، آکادمی یوزراکس اقدام به…

2 سال پیش

مجمع عمومی موسس انجمن صنفی طراحی صنعتی ایران برگزار شد

روز چهارشنبه 8 دی ماه 1400 ساعت 10 صبح، نمایندگان مجمع عمومی موسس انجمن صنفی…

2 سال پیش

چهارمین دوره جامع طراحی محصول آکادمی یوزراکس

پس از سه تجربه موفق در برگزاری دوره آنلاین طراحی محصول  آکادمی یوزراکس اقدام به…

3 سال پیش

طراحی برای کودک، طراحی برای آینده

اسباب‌بازی و محصولات کودک معمولاً به تاریخ مصرف کوتاهشان معروفند؛ به این معنا که به…

3 سال پیش

جشنواره ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی

ضرورت برگزاری: حرکت در مسیر خلاقیت و نوآوری نیازمند شناسایی فرصت های نو در فضای…

3 سال پیش