اخبار

یک تبلت یک کودک، بجای یک لپتاپ یک کودک (طراحی از Yves Behar)

طرح یک لپتاپ برای هر کودک با این هدف آغاز شد که با استفاده از تکنولوژی بتوان اطلاعات را به صورت رایگان در اختیار تمام کودکان جهان قرار داد. این طرح از سال ۲۰۰۶ آغاز شد و و موسسه OLPC توسط Nicholas Negroponte پایه گذاری شد که این هدف به تحقق‌ برسد. اولین محصول این موسسه یک لاپ تاپ ۱۰۰ دلاری بود. اگرچه این طرح با واکنش‌های بسیاری مواجه شد، و خیلی‌‌ها انتقاد کردند که کودکان در مناطق دور افتاده و در حال توسعه بیشتر به آب پاکیزه و بهداشت عمومی احتیاج دارند تا کامپیوتر‌های شخصی‌!


این لپتاپ که طراحی آینده گراِ داشت و XO ۱ خوانده می شد هم اکنون توسط بیش از ۲.۴ میلیون کودک در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. آخرین محصول این مؤسسه تبلت XO است که به تازگی‌ در فروشگاه‌ها در معرض فروش گذاشته شده است و چیزی در حدود ۱۵۰ دلار قیمت دارد. این تبلت مقدمه‌ای بر عصر بعد از کامپیوتر‌های شخصی‌ و خانگی است. این وسیله به کودکان امکان می دهد که با دنیای شناخته و ناشناخته اطراف خود ارتباط برقرار کنند و بدون توجه به اینکه از کجا می‌آیند و چه رنگ پوستی‌ دارند رویاهای خود را تحقق‌ بخشند.


اولین چیزی که در این تبلت توجه را به خود جلب می‌کند، طراحی کودک محور این وسیله است از قبیل گوشه‌های گرد شده، راهنما‌های بصری، و استحکام . این طرح توسط استودیو طراحی طراح معروف Yves Behar طراحی شده است .


زیر پوشش سبز، یک تبلت بسیار ساده Google با قدرت بسیار معمولی قرار گرفته که سیستم عامل آن Android ۴.۲ است و حدود ۸ ساعت باتری آن دوام می آورد. اما این ویژگی‌‌های تخصصی تنها عامل جدا کننده این تبلت از تبلت‌های دیگر نیست، بلکه جالب‌ترین ویژگی‌ این تبلت در این است که این سیستم عامل را طوری مورد استفاده قرار می دهد که کودکان بتواند آن را به راحتی‌ مورد استفاده قرار دهند.


هدف از این تبلت فقط این نیست که تکنولوژی را در دسترس کودکان قرار دهد بلکه می‌خواد آن را به وسیله‌ای برای تحقق بخشی از رویا‌هایشان تبدیل کند. وقتی‌ که کودک این تبلت را روشن می‌کند به جای اینکه یک لیستی از نرم افزار‌های موجود را روی دستگاه ببیند با سؤالی مواجه میشود که از او می‌پرسد که می‌خواهد چکاره باشد. اگر او جواب بدهد که می‌خواهد یک هنرمند شود، برنامه‌های را برای او باز می‌کند که به وی امکان نقاشی، رنگ آمیزی و غیره میدهد. اگر کودک بگوید می‌خواهم فضانورد بشوم، برای او برنامه‌ای باز می‌کند که وی را به یک سفر خیالی در منظومه شمسی‌ میبرد و اطلاعاتی در این زمینه را در اختیار وی قرار می دهد. اگرچه این دستگاه تعداد بسیاری از app‌های (برنامه) مختلف را درون خود دارد، با این حال کودکان نیز قادر هستند برنامه های جدیدی را نیز بر روی آن نصب کنند.

به امید اینکه این دستگاه به زودی در اختیار تمام کودکان دنیا قرار گیرد.

منبع

گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

آخرین مقالات

فراخوان مسابقه طراحی برای کودک

فراخوان مسابقه طراحی برای کودک نگهداری از کودکان در خانه های آپارتمانی با متراژ کم،…

2 سال پیش

پنجمین دوره جامع طراحی محصول

پس از چهار تجربه موفق در برگزاری دوره آنلاین طراحی محصول، آکادمی یوزراکس اقدام به…

2 سال پیش

مجمع عمومی موسس انجمن صنفی طراحی صنعتی ایران برگزار شد

روز چهارشنبه 8 دی ماه 1400 ساعت 10 صبح، نمایندگان مجمع عمومی موسس انجمن صنفی…

2 سال پیش

چهارمین دوره جامع طراحی محصول آکادمی یوزراکس

پس از سه تجربه موفق در برگزاری دوره آنلاین طراحی محصول  آکادمی یوزراکس اقدام به…

3 سال پیش

طراحی برای کودک، طراحی برای آینده

اسباب‌بازی و محصولات کودک معمولاً به تاریخ مصرف کوتاهشان معروفند؛ به این معنا که به…

3 سال پیش

جشنواره ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی

ضرورت برگزاری: حرکت در مسیر خلاقیت و نوآوری نیازمند شناسایی فرصت های نو در فضای…

3 سال پیش