اخبار

“اجاق گاز جمعی” اولین تقدیر شده در مسابقه Design Impact Prize 2012

شورای انجمن های طراحی صنعتی دنیا (Icsid)، در تاریخ ۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۰ (۲ فوریه ۲۰۱۲) اولین جایزه مسابقه Design Impact را به شرکت کنیایی خدمات عمومی، بخاطر طراحی محصول “اجاق گاز جمعی – Community Cooker” اهدا کرد.


این جایزه در مراسمی که در شهر Lahti کشور فنلاند از سری برنامه های پایتخت طراحی جهان “World Design Capital” برگزار گردیده بود در حضور ۶۰۰ نفر از جامعه طراحی جهانی به برگزیده آن اهدا گردید.


Community Cooker یک اجاق گاز بازیافت کننده و خلاقانه است که توسط معمار نایروبیایی آقای Jim Archer ، رئیس شرکت Planning Systerms Services Ltd. طراحی شده است. این طرح برای برطرف کردن نیاز جامعه نسبت به جلوگیری از تجمع آب فاضلاب، کاهش قطع درختان و آلودگی های محیطی طراحی شده است. هدف این طرح ارائه یک اجاق گاز عمومی است که در یک فضا بین چند خانه (همسایه) بصورت مشترک مورد استفاده قرارگیرد تا از صرف جویی قابل ملاحظه ای در استفاده اشتراکی برای افراد منطقه ایجاد کند. در این طرح آب و انرژی الکتریکی بصورت محدود در اختیار کاربران است.


Community Cooker اکنون بصورت پروتوتایپ در محله شلوغ Kibera در شهر نایروبی Nairobi نصب شده و در حال استفاده می باشد. استقبال از این طرح جوامع در حال توسعه بسیار زیاد بوده است و اکنون تغییراتی برای هماهنگ کردن این طرح برای انجام اهداف دیگری چون تقطیر، سفالگری و غیره در حال انجام است.


نکته مهم در تولید و ارائه این محصول راحتی استفاده و قیمت پایین تمام شده آن است که باعث می شود استفاده از آن گسترش چشمگیری یابد و نتیجتاً به اهداف پایدار خود برسد.

منبع

گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

آخرین مقالات

فراخوان مسابقه طراحی برای کودک

فراخوان مسابقه طراحی برای کودک نگهداری از کودکان در خانه های آپارتمانی با متراژ کم،…

2 سال پیش

پنجمین دوره جامع طراحی محصول

پس از چهار تجربه موفق در برگزاری دوره آنلاین طراحی محصول، آکادمی یوزراکس اقدام به…

2 سال پیش

مجمع عمومی موسس انجمن صنفی طراحی صنعتی ایران برگزار شد

روز چهارشنبه 8 دی ماه 1400 ساعت 10 صبح، نمایندگان مجمع عمومی موسس انجمن صنفی…

2 سال پیش

چهارمین دوره جامع طراحی محصول آکادمی یوزراکس

پس از سه تجربه موفق در برگزاری دوره آنلاین طراحی محصول  آکادمی یوزراکس اقدام به…

3 سال پیش

طراحی برای کودک، طراحی برای آینده

اسباب‌بازی و محصولات کودک معمولاً به تاریخ مصرف کوتاهشان معروفند؛ به این معنا که به…

3 سال پیش

جشنواره ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی

ضرورت برگزاری: حرکت در مسیر خلاقیت و نوآوری نیازمند شناسایی فرصت های نو در فضای…

3 سال پیش