اخبار

آنچه انسان می خواهد تجربه است نه اشیا

هدایای مادی ممکن است هیجان آور باشند اما مردم واقعا قدر تجربه های ارزنده را بیشتر می دانند. دانش بشری نیز این واقعیت را نشان داده که آنچه مردم واقعا می خواهند تجربه است نه مادیات.

در انتخاب اینکه پول شما برای خرید اجناس صرف شود یا در راه کسب تجربه،ممکن است فکر کنید که مالکیت چیزی است که برای آسایش و راحتی آینده است راه مطمئن تری است و در نهایت تجربه های شخصی فقط برای لحظاتی یا دقایقی و ساعاتی دوام می آورند درحالیکه مالکیت اگر بدرستی انتخاب شود می تواند در طول عمر یک فرد دوام داشته باشد. اما در واقع محققین حالت عکس این را می گویند. مردم زمانی که پول خود را برای سفر کردن و تفریحاتی مثل رفتن به رستوران صرف میکنند خوشحال تر از زمانی هستند که همان پول را برای خرید پوشاک یا جواهرات صرف می کنند.خرید کالا ممکن است شادی کوتاه مدتی به افراد بدهد در حالی که حس خوب بدست آمده از سفر و وقایع و تجارب آن دوام بیشتری خواهد داشت.

تحقیقات علمی چندین دلیل برای این نتیجه گیری می آورد. اول اینکه تجربه کردن باعث افزایش ارتباط اجتماعی می شود:زمانی که شما با دوستان یا خانواده به تفریح یا سفر می روید با جمع لذت تفریح را می برید درحالیکه لذت خرید یک کالافقط برای خود شما خواهد بود. دلیل دوم اینکه تجربه ها شخصیت شما را شکل می دهند و دید وسیعتری از محیط پیرامون در شما ایجاد می کند و سوم اینکه تجربه ها مانند اشیاء رقابتی و قابل مقایسه نیستند.شما معمولا نوع موبایل یا پوشاک خود را با دیگران مقایسه می کنید که البته اگر این مقایسه حس خوبی به شما می دهد تا حدی هم خوب است. اما تجربه های شخصی خود از سفرتان قابل مقایسه با دیگران نیست.


تحقیقات جدید جنبه دیگری از این شواهد را بررسی می کند وبرتری تجربه ها و اکتشافات شخصی را از یک جهت دیگر نشان می دهد. “جسی واکر” و “توماس گیلوان” در دانشگاه کرونل و آمیت کومار در دانشگاه شیکاگو بیان می کنند که تجربه ها حس قدرشناسی را در افراد تقویت می کنند و این تقویت حس قدرشناسی باعث می شود افراد در مقابل یکدیگر بخشنده تر باشند و همچنین در مناسبات اجتماعی فعالتر باشند.

پروفسور “گیلویچ” استاد روانشناسی میگوید که من نمی خواهم مردم را وادار کنم که ریاضت بکشند و مالکیت های مادی را بکلی فراموش کنند اما مطمئن هستم که اگر آنها قدری بیشترسرمایه خود را صرف راههای کسب تجربه بکنند، بمراتب حس شادی بیشتری خواهند داشت.
محققان در زمینه ارتباط بین خرید کالا و صرف پول در تجربه های عملی و میزان شادی و قدرشناسی افراد ناشی از هر دو روش تحقیقاتی انجام دادند.این تحقیقات شامل یک سری پرسشهایی میشد که پس از خرید آنلاین سفر (از سایتهایی مانند یلپ و تراول ادوایزر) در مقابل خرید آنلاین کالا (از سایتهایی مانند آمازون) از مردم می شد. سوال این بود که در هر مورد چگونه احساسی داشتید؟ در تمام موارد خرید سفر و تجربه های اکتشافی حس قدرشناسی بیشتری نسبت به خرید مواد مصرفی در آنها ایجاد کرده بود.
به گفته گیلویچ، مردم اغلب می گویند: از دریافت اجناس هیجان زده می شوم اما معمولا نمی گویند حس قدردانی میکنم.اما معمولا مردم اینرا می گویند که قدردان فرصتی هستم که بدست آورده ام تا یک کشور دیگر را ببینم.
مناسبتهای شادی مثل اعیاد فرصت خوبی برای سپاسگذاری برای داشته های کوچک و بزرگمان هستند.اما در ایام دیگر سال شاید بهتر است بجای افزودن به مالکیتهایمان به تجربیاتمان بیافزاییم تا در مسیر درست زندگی قرار بگیریم.طبق گفته گیلویچ، قدرتمند کردن تجربیاتمان باید در اولویت باشند حتی اگر در مقام حاکمیت هستیم.


او همچنین میگوید: ما مایل هستیم که این پیام را در سطح محله و شهر و استان و کشور انتشار بدهیم تا زیربنایی برای سرگرمیهای تجربی خلق کنیم که انجام آن را آسانتر و لذت بخش تر کند.این سرگرمیها ممکن است مسیری برای پیاده روی و دوچرخه سواری باشد یا تمیز کردن سواحل دریا، که در آن مردم نیروی بدنی خود را بکار گیرند.

 

منبع

گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

آخرین مقالات

فراخوان مسابقه طراحی برای کودک

فراخوان مسابقه طراحی برای کودک نگهداری از کودکان در خانه های آپارتمانی با متراژ کم،…

2 سال پیش

پنجمین دوره جامع طراحی محصول

پس از چهار تجربه موفق در برگزاری دوره آنلاین طراحی محصول، آکادمی یوزراکس اقدام به…

2 سال پیش

مجمع عمومی موسس انجمن صنفی طراحی صنعتی ایران برگزار شد

روز چهارشنبه 8 دی ماه 1400 ساعت 10 صبح، نمایندگان مجمع عمومی موسس انجمن صنفی…

2 سال پیش

چهارمین دوره جامع طراحی محصول آکادمی یوزراکس

پس از سه تجربه موفق در برگزاری دوره آنلاین طراحی محصول  آکادمی یوزراکس اقدام به…

3 سال پیش

طراحی برای کودک، طراحی برای آینده

اسباب‌بازی و محصولات کودک معمولاً به تاریخ مصرف کوتاهشان معروفند؛ به این معنا که به…

3 سال پیش

جشنواره ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی

ضرورت برگزاری: حرکت در مسیر خلاقیت و نوآوری نیازمند شناسایی فرصت های نو در فضای…

3 سال پیش