خانه / اخبار / گزارش ساخت مدل خودروی مسابقه

گزارش ساخت مدل خودروی مسابقه

ارسال شده توسط: محمد امین عباس زاده 
ساخت خودرویی اسپورت که قابلیت های استفاده در پیست را داشته باشد مدت ها ذهن من را به خود مشغول کرده بود. اخیراً فرصتی پیش آمد تا در پروژه پلاستیک و کامپوزیت دانشگاه، این طرح را در دانشگاه هنر تهران و زیر نظر استاد عباس افتخاری عملی کنیم.

طرح کلی این خودرو الهام گرفته از خودروهای مسابقه ای آئودی در مسابقات بیست و چهار ساعته لمانز و به دلیل علاقه شخصی بنده به این خودروها می باشد.


به دلیل علاقه زیادی که به استفاده از تکنیک های جدید و تکنولوژی های به روزتر داشتم با هماهنگی استاد تصمیم بر آن شد که مدل ابتدایی خودرو به صورت سه بعدی اجرا شده و توسط دستگاه فرز سی ان سی تراشیده شود و سپس عملیات اصلاح و پرداخت نهایی بر روی آن انجام گیرد.



پس از اتمام فرایند مدلسازی بدنه، تصمیم بر آن شد تا قالب بدنه به صورت سه تکه ، دو تکه در طرفین و یک تکه از بالا، اجرا گردد.



پس از تهیه قالب و جدا نمودن مدل از قالب، قطعاتی از چوب به شکل دایره در آن قرار گرفت تا فرمی مناسب جهت قسمت خالی قرار گیری چرخ ها در قطعه نهایی را ایجاد نماید و همچنین بتوان در آینده فرم ها و ابعاد دیگری را در طرح خودرو ایجاد نمود تا به کمک این روش چرخ های مختلفی را روی آن سوار نمود. پس از اعمال این تغییرات قالب آماده لایه گذاری و تهیه قطعه نهایی شد که ترکیبی از الیاف سوزنی، اطلسی و حصیری به همراه رزین پلی استر بود.



پس از لایه گذاری الیاف و خشک شدن رزین، قطعه از قالب جدا، لبه های اضافی حذف، بدنه پرداخت و مشکلات سطحی رفع و خودرو آماده رنگ آمیزی شد.


ابتدا طرفین خودرو به رنگ مشکی در آمد و سپس ماسکه و رنگ آبی میانی پاشیده شد، همچنین قالپاق چرخ ها نیزبعد از طراحی، با متریال پلکسی گلاس و به وسیله لیزر برش، تهیه و پس از رنگ آمیزی بر روی چرخ ها نصب شد.


در نهایت بدنه آماده شده بر روی شاسی از قبل تهیه شده نصب شد و دو روز مانده به ژوژمان خودرو آماده ارائه گردید.


ساخت این خودرو در نوع خود پروژه ای بسیار بزرگ، پر دردسر و وقت گیر بود و باعث شد اکثر روزهای ترم را در کارگاه بگذرانیم و در عین حال بسیار ازشمند و باعث کسب تجربیاتی با ارزش در زمینه ساخت خودرو و قطعات فایبرگلاس در ابعاد بزرگ گردید.

این خودرو در مدت زمان چهار ماه طراحی و ساخته شده است و به دلیل محدودیت زمانی صندلی و فرمان و برخی جزئیات بر روی آن نصب نشد که قصد داریم در آینده با تکمیل آنها و نصب موتور محرک آنرا به صورت واقعی در پیست اتومبیل رانی تست کنیم.

این پروژه با همکاری دوست خوبم ایمان فیض آبادی انجام صورت گرفته است.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

همکاری BMW با برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر

همکاری BMW با برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر

شرکت بی ام و با همکاری برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *