خانه / اخبار / ایکیا چگونه تهدید را به فرصت تبدیل کرد؟

ایکیا چگونه تهدید را به فرصت تبدیل کرد؟

تام دیکسون طراح معروف، می خواست که تابوت را طراحی مجدد کند. دقیقتر بگوییم که طراح صنعتی انگلیسی میخواست تابوت را با مد روز همراه کند و ایکیا را وادارد که آن را تولید و توزیع کند.
تحلیلگران فروشگاهی فرضیه ای دادند که ثابت می کرد، نطفه یکی از هر ده اروپایی روی یکی از تختهای IKEA بسته شده است.
دیکسون فکر کرد که اگر آغاز حیات با IKEA است، احتمالا پایان حیات هم می تواند به همان ترتیب باشد، با آرمیدن مردم در تابوتهای سوئدی با قیمت مناسب.
او گفت “من این ایده از تولد تا مرگ را داشتم.”

IKEA از این ایده نفرت داشت. دیکسون به هرحال با کمپانی شراکت داشت، و سعی کرد این توجه را بسمت چیز دیگری که مردم در آن می آرامند متوجه سازد: تختخوابها.
جزئیات تختهای Delaktig، در اینجا برای اولین بار مورد توجه قرار گرفتند که می توانند به کاناپه، نیمکت یا حتی به یک محل خواب بسیار لوکس برای سگهای خانگی تبدیل شوند.

شیارهایی در فریم های آلومینیومی امکان چفت شدن بخشهای اضافی مثل میز کناری یا صفحات جدا کننده به مبلمان را فراهم می کند. طراحی فریمها به گونه ای است، که به تخت Delaktig قابلیت تغییر و تنظیم بینهایتی می دهند، تا جائیکه اگر شما چیزی داشته باشید که بخواهید آن را تغییر بدهید، حتما قادر خواهید بود اینکار را انجام دهید. البته اگر آن را از کمپانی IKEA و تام دیکسون خریده باشید.

اما ایده از تولد تا مرگ دیکسون، استعاره مناسبی بود برای ماموریت عظیمی که در زمینه مبلمان وجود داشت: هر آنچه که شما در زندگی انجام می دهید.

IKEA تابحال هدفش را با تلاش برای اشباع کردن بازار دنبال کرده. امروز فروشندگان ۳۹۲ فروشگاه را در ۴۸ کشور دنیا اداره می کنند. جدا از محصولات پرفروش همیشگی مانند قفسه کتاب بیلی و تخت مالم، IKEA هرساله تعداد محدودی ازقطعات زیبا و رنگارنگ کلکسیون جدید خود را معرفی می کند که برای آپارتمانهای مسکونی قرن حاضر طراحی شده اند.

IKEA پناهگاههایی با بسته بندیهای مسطح به کمپهای پناهندگان می فرستد. IKEA تیمهایی دارد که می توانند پیش بینی کنند که مردم از هم اکنون تا ده سال آینده چگونه ممکن است زندگی کنند.

هنوز یک گروه از IKEA اجتناب می کنند: هکرها. جیمز فوچر مدیر خلاق Delaktig می گوید:” ما می دانیم که مردم می خواهند چیزهای متفاوتی داشته باشند تا هویت خودشان را بسازند.” برای عمل کردن به این موضوع، مصرف کنندگان در طول سالها تبدیل به هکرهای IKEA شده اند. جمعیت قدرتمندی که وابسته به IKEA نیستند اما طرفدار آن هستند. آنها راههای هوشمندانه خود را در استفاده ای جدید از مواد اولیه این مبلمان سوئدی به شکل آنلاین به اشتراک می گذارند.

IKEA با سایت طرفدارانش رابطه جالبی دارد. در سال ۲۰۱۴، فروشندگان آن برای هکرهای IKEA نامه توقف و دست کشیدن را فرستاد. تا به تخلف حقوق مالکیت معنوی استناد کند. واکنش شدید آنلاین در میان طرفداران درگرفت و IKEA عقب نشینی کرد. یک سال بعد، در یک نشست مطبوعاتی آزاد در روز Democratic Design Day در سوئد، IKEA به خبرنگاران یک نمونه اولیه از کیت های هک کردن را نشان داد. این کیت با یک راهنمای آنلاین از طرف سرپرستی IKEA همراه است که برای تغییر دادن مبلمان با استفاده از قطعاتی است که در IKEA فروخته می شود.

این کیت هرگز روانه بازار نشد، اما IKEA قصد دارد که فروش تخت Delaktig را از اوایل ۲۰۱۸ شروع کند. این اولین کاناپه مدولار دنیا نیست، اما اولین بار دربازار IKEA است که تلاش می شود روشی را که مردم کالاهای آنها را تغییر می دهند را مهار کنند. (و حتی از آن سود ببرد) فوچر می گوید:” ما نمی توانیم مردم از انجام اینکار بازداریم.” کارخوب دیگری که بنظر می رسد این است که با فروش اجناس آنها را توانا می سازیم. طراحی خط تولید ابتدایی IKEA در زمینه اجزای اضافه شونده از کمپانی و از دانشجویان کالج سلطنتی هنر لندن و مدرسه طراحی پارسون نیویورک و همچنین دانشگاه هنر موساشینو در توکیو خواهد آمد. فوچر و دیکسون هنوز هم نمی دانند که کدام طراحی دانشجویان موفق خواهد شد به خط تولید برسد، اما تا به اینجا Delaktig را بعنوان یک مبلمان تختخوابشو، محل نشستن در فرودگاه و یک قفس فارادی در سایز انسان واقعی دیده اند. دیکسون می گوید که استودیوی او لوازم جانبی لوکسی مانند صفحه کابینتهای مرمر، میزهای کناری یا مواد پرکننده کوسنهای چرمی کاناپه را به معرض دید خواهد گذاشت، چیزهایی که در IKEA بخاطر قیمت آنها بفروش نمی رسند.

فروش مبلمان قابل هک شدن مثل این است که والدینی به فرزند نوجوان خود بگویند که اگر قصد دارد نوشیدنی الکلی بنوشد بهتر است در منزل اینکار را بکند. اما این یک قدم منطقی در مرحله بعد برای فروشگاه است. چولز یاپ که بنیانگذار هکرهای IKEA است، می گوید: من خیلی هم غافلگیر نشدم که کار به اینجا رسید. یاپ این را یک حرکت جالب از طرف IKEA می نامد و اشاره می کند که بهرحال طراحی های مجزا و قیمتهای پائین همیشه هکرها را به این بخش می کشاند و این در DNA طراحی کمپانی است. Delaktig و اجزای قابل اتصال آن فقط پروسه را فرموله می کند.

این رسمیت خریداران را جلب می کند یا نه. یاپ می گوید:”مردم IKEA را برای دلایل متعدد و متفاوتی هک می کنند، اما من فکر می کنم مردم از تولید چیزی که کاملا با تولید انبوه متفاوت است رضایت دارند.
اگر IKEA می خواهد در این رضایتمندی سهمی داشته باشد، نیاز دارد که طراحی غیر مترقبه ای داشته باشد. Delaktig یک شروع مطمئن بنظر می رسد. آلومینیومی که برای تهیه فریم استفاده می شود توسط سازندگان ولوو مهیا می شود. بنابراین می توان انتظار داشت که دوام زیادی ذاشته باشد. طول عمر بیشتر یعنی هکرها زمان بیشتری در اختیار دارند و این به آنها شجاعت می دهد تا اجزای جدیدی که می خواهند به مبلمان اضافه کنند را به یک مد جدید تبدیل کنند. خیلی بهتر است اگر IKEA انتخاب کند که پیچ و مهره های گیره ای را بفروشد که کار با آن را آسانتر می کند، اگرچه هیچ برنامه ای برای انجام آن وجود ندارد.

 

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

اینگوار کامپراد بنیانگذار شرکت IKEA در گذشت

شرکت آیکیا روز یکشنبه خبر مرگ اینگوار فئودور کامپراد را در منزل شخصی‌اش در اسمالند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *