خانه / اخبار / خانم فرشید موسوی برنده مسابقه معماری پاریس

خانم فرشید موسوی برنده مسابقه معماری پاریس

خانم فرشید موسوی در آخرین موفقیت خود توانست برنده ی مسابقه طراحی مجتمع مسکونی در محله La Défense واقع در حومه غرب پاریس گردد.

بیوگرافی مختصری از خانم فرشید موسوی معمار برجسته ایرانی:


فرشید موسوی در سال ۱۳۴۱ در شهر شیراز متولد شد و تا سن ۱۴ سالگی در ایران بسر برد. سپس به انگلستان رهسپار شد و در ۱۸ سالگی به عنوان دانشجوی معماری در دانشگاه داندی (Dundee) بریتانیا پذیرفته شد. بعد از اتمام تحصیل در دانشگاه داندی و یک سال کار در کارگاه ساختمان رنزو پیانو در جنوا، مشغول به تحصیل در مدرسه معماری بارتلت در کالج لندن شد. او در سن ۲۴ سالگی و در هنگام تحصیل برای کسب مدرک کارشناسی‌ارشد معماری در دانشگاه هاروارد، آلخاندرو زائرا پولو، شوهر و همکار آینده خویش را ملاقات کرد.


موسوی در سال ۱۹۹۱ از دانشگاه هاروارد و با عنوان Professor in Practice of Architecture فارغ‌التحصیل شد و همکاری با زائرا پولو در دفتر کولهاس (Rem Koolhaas) رتردام را آغاز کرد. بعد از دو سال همکاری، آن‌ها با یکدیگر ازدواج کرده و “دفتر معماری خارجی” (FOA) در لندن را راه‌اندازی کردند. آن‌ها در هنگام تاسیس این شرکت، برای تدریس در انجمن معماری در آن شهر به سر می‌بردند.
به سرپرستی خانم موسوی و آقای پولو طرح‌های بسیار زیادی را در این شرکت به اتمام رساندند که از جمله‌ آن‌ها می‌توان از انتشارات دالنیوک در شهر کتاب کره ‌جنوبی، ساختمان تئاتر شهرداری توربیخا در اسپانیا، مجتمع اومرانیه در استانبول، مجتمع مسکونی کارابانچل در مادرید، مرکز تکنولوژی بارسلونا، دپارتمان جان لوییز، کالج طراحی ریونزبورن و ساختمان سه‌گانه EC3 در انگلستان، انستیتوی پزشکی قانونی مادرید، برج مسکونی دورانگو در اسپانیا و ترمینال مسافری فرودگاه یوکوهامای ژاپن نام برد.
شایان ذکر است که خانم موسوی در رقابت برگزارشده برای طراحی سینما آزادی در سال ۱۹۹۷ نیز با طرحی بسیار جالب و تاحدی شبیه به ساختمان جعبه موسیقی BBC، شرکت کرد که البته برنده آن مسابقه شناخته نشد.
خانم موسوی به مدت ۸ سال در اتحادیه معماری لندن مشغول به تدریس بود و در این مدت ریاست موسسه معماری فرهنگستان هنرهای زیبا در وین را نیز بر عهده داشت. علاوه بر سرپرستی این فرهنگستان فرشید موسوی بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ در این موسسه به تدریس نیز مشغول بود.
از پروژه های حال حاضر خانم موسوی می توان به موزه هنرهای معاصر Celevland آمریکا و همچنین بنای سرای قرآن تهران نیز اشاره کرد.
خانم فرشید موسوی از اعضای موسس شرکت Foreign Office Architects – FOA بود و این سمت را تا شهریور امسال (۱۳۹۰) بعهده داشت. او پس از مدتی شرکت خصوصی خود را مستقلاً با نام FDA ( Farshid Moussavi Architecture) تأسیس کرد و در این مسابقه از طرف شرکت خصوصی خود شرکت کرده است.

مشخصات طرح:
این طرح دارای زمینی به وسعت ۱۱،۴۳۰ مترمربع برای ساختمان سازی است که در این وسعت ۷،۵۰۰ مترمربع به واحد های مسکونی، ۲،۹۳۰ مترمربع واحد های دانشجویی و ۱،۰۰۰ مترمربع به واحد های کوچک فروشگاهی اختصاص داده شده است.

این پروژه توانسته با طراحی خود دو منطقه la Défense و les Terrasses de Nanterre را به یکدیگر متصل کند و بخش های مختلفی نیز به این مناطق مانند هتل و استادیوم ، اضافه کند.

طرح فرشید موسوی که بصورت احجام باریک باریک روی یکدیگر قرار گرفته اند، دو فضای مسکونی متفاوت با یکدیگر ایجاد کرده است. هر طبقه از این ساختمان در این طرح با یک زاویه مشخص از طبقه زیرین خود دوران یافته است که این چرخش باعث شده تا هر طبقه دارای یک بالکن مسقف (طبقه بالایی سقف آن را تشکیل می دهد)، و یک تراس باز باشد. این فضاهای خارجی مورب ایجاد شده باعث می شوند تا ساکنین از دیدن مناظر زیبای مسیر تاریخی La Grande Axe بی بهره نمانند.

فضاهای فروشگاهی در این مجموعه طبقه همکف را اشغال خواهند کرد و ده طبقه بالای آن مسکونی بوده که شامل سه طبقه واحد های دانشجویی نیز می باشد.

منبع: + و + و +

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

پادکست معماری و دیزاین

۱۴ پادکست معماری و طراحی صنعتی

از آنجایی که پادکست ها به محبوبیت روز افزونی دست یافته‌اند، در این پست لیستی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *